Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Fødder

Podagra (urinsyregigt, arthritisurica)

Podagra er et akut anfald af urinsyregigt i storetåens grundled. I begyndelsen af sygdommen er det som regel kun et enkelt led der angribes.

Opdateret: 24. Marts 2017

Hvad er podagra?

Podagra er et akut anfald af urinsyregigt i storetåens grundled. I begyndelsen af sygdommen er det som regel kun et enkelt led der angribes. Leddet hæver og bliver rødt og ømt - så ømt, at blot det, at en person går gennem rummet, kan udløse voldsomme smerter.

Hvad skyldes podagra?

Sygdommen skyldes aflejring af urinsyrekrystaller i leddene. Urinsyre er et biprodukt fra nedbrydningen af en bestemt slags affaldsstoffer, puriner.

Normalt udskilles urinsyren under vandladning, men hos patienter med anlæg til urinsyregigt, ophobes urinsyren i blodet. Hos nogle af disse bliver koncentrationen i blodet så høj, at urinsyren 'løber over' og aflejres i led og eventuelt i huden.

Der er imidlertid mange mennesker med forhøjet urinsyre i blodet, som ikke udvikler urinsyregigt.

Forhøjet urinsyre og dermed risiko for urinsyregigt?

I 90 procent af tilfældene skyldes forhøjet urinsyre (hyperurikæmi) nedsat udskillelse af urinsyre i nyrerne. Dette kan være forårsaget af lægemidler (for eksempel vanddrivende præparater og lavdosis-acetylsalicylsyre), forhøjet blodtryk eller diabetes, som kan påvirke nyrefunktionen.

I cirka ti procent af tilfældene er årsagen øget produktion af urinsyre, som i sjældne tilfælde er medfødt, men oftest er udløst af livsstilsfaktorer som høj alkoholindtagelse, stort kalorieindtag og overvægt, samt sygdomme med øget cellehenfald, som for eksempel psoriasis og kræftsygdomme.

Hvad er tegnene på podagra?

Inden man udvikler symptomer på podagra, er der som regel gået en periode på flere år, hvor urinsyrekoncentrationen i blodet er blevet højere og højere.

Det første podagra-anfald finder ofte sted om natten:

  • Man vågner typisk med en ekstrem smerte i storetåens grundled eller et andet led (hvis smerten sidder i knæet eller skulderen, kaldes det henholdsvis gonagra og omagra).

  • Leddet er hævet og kan også blive skinnende rødt.

  • Der udløses voldsomme smerter af de mindste stimuli, for eksempel et lagen eller sengetæppe oven på tåen.

De første anfald går som regel over inden for en uges tid. Nogle vil aldrig mere opleve podagra, mens andre (især ved højt urinsyreniveau) vil blive udsat for hyppigere og længerevarende angreb, hvis de ikke får behandling.

Ubehandlet kan gentagne tilfælde af podagra over flere år udløse permanent skade i leddet.

Med tiden udskilles også urinsyrekrystaller i blandt andet huden. Her ses krystallerne som de såkaldte tophi, små buler i nærheden af leddene eller på ydersiden af øret.

Læs mere om symptomer ved podagra på Gigtforeningens hjemmeside.

Gode råd

  • Skær ned på alkoholforbruget.
  • Pas på vægten.

Hvordan stiller lægen diagnosen podagra?

  • Diagnosen stilles sædvanligvis ud fra sygdomsbilledet og sikres ved påvisning af urinsyrekrystaller i ledvæske.

  • Lægen tager en blodprøve for at måle urinsyrekoncentrationen. Røntgenundersøgelse kan være en supplerende undersøgelse til afklaring af eventuelle tegn på ledskade.

Læs mere om undersøgelser ved podagra på Gigtforeningens hjemmeside.

Udsigt for fremtiden

Omkring 60 procent af de mennesker, der oplever et podagra-anfald, vil få et tilsvarende eller sværere anfald inden for det næste år. Risikoen stiger ved højt urinsyreniveau i blodet. Sygdommen kan kompliceres med urinvejs-sten.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvordan behandles podagra?

Med moderne behandling er det blevet en hel del nemmere at lindre podagra.

Der skal sættes ind på tre fronter:

  • Under selve anfaldet er det vigtigste at få dæmpet smerterne. Her kan anvendes NSAID-præparater. I nogle tilfælde anvendes binyrebarkhormon, enten som injektion eller tabletter, eller colchicin.

  • Ved gentagne anfald vil man blive tilbudt en forebyggende behandling, der skal sænke niveauet af urinsyre.

  • Endelig er det vigtigt at ændre på sin livsstil ved at reducere alkoholindtaget og undgå overvægt.

Målet med behandlingen er at fjerne smerten og hævelsen, forebygge yderligere episoder, forebygge og behandle tophi og forhindre dannelsen af urinvejssten.

Mere information

Ønsker du yderligere oplysninger, kan du læse mere om podagra på Gigtforeningens hjemmeside.

Project Photos

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons