Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Virus på balancenerven

Virus på balancenerven giver kraftig svimmelhed og ofte kvalme. Svimmelhedssygdommen går over af sig selv - typisk efter få uger. Læs mere om virussen her.

Opdateret: 3. August 2023

Fakta om virus på balancenerven

  • Virus på balancenerven er en generende (men ufarlig) sygdom, der kan give svimmelhed, kvalme og sløret syn
  • Tilstanden vil typisk ramme personer i alderen 30-60 år
  • Der findes ingen kur mod sygdommen, og den vil gå over af sig selv. De fleste vil være raske i løbet af 3-4 uger

Hvad er virus på balancenerven?

Virus på balancenerven er særligt karakteriseret ved svimmelhed. Foto: iStock

Virus på balancenerven (neuritis vestibularis) er en svimmelhedssygdom, der skyldes en påvirkning af den ene balancenerve.

Tilstanden er ubehagelig, men ufarlig.Symptomerne vil typisk være svimmelhed, kvalme og i nogle tilfælde opkastninger. Disse symptomer vil typisk aftage efter et par uger.

Virus på balancenerven rammer oftest personer i alderen 30-60 år, men kan forekomme i alle aldre.

Hvorfor får man virus på balancenerven?

Der er tvivl om årsagen til, hvorfor man udvikler virus på balancenerven. Man mener, at tilstanden som regel skyldes en virus (herpes simplex virus type 1), der skaber betændelse i den ene balancenerve. Balancenerverne er de to nerver, der forbinder hjernen med ligevægtsorganet (i det indre øre) i henholdsvis højre og venstre øre.

Over halvdelen af befolkning har denne virus i kroppen, hvor den opholder sig inaktivt, men kan bryde frem, hvis kroppen er svækket. Derfor vil virus på balancenerven typisk opstå efter eksempelvis forkølelse.

Hvad er symptomerne på virus på balancenerven?

Symptomerne vil vise sig ved:

Svimmelhed: Hvis du har virus på balancenerven, vil du opleve pludselig, kraftig svimmelhed, der føles som om man selv eller ens omgivelser drejer rundt som en karrusel. Svimmelheden er mindst udtalt, når man ligger stille og forværres, når man bevæger sig eller drejer hovedet hurtigt.

Kvalme: Der vil oftest være kvalme, der i nogle tilfælde kan føre til opkastninger.

Sløret syn: Nogle vil opleve at få sløret syn, når symptomerne er på sit højeste.

Typisk vil symptomerne gradvist aftage over 3-4 uger. De fleste er raske efter få uger. I sværere tilfælde kan symptomerne dog vare op til 3 måneder.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Hvis du pludselig udvikler en stærk og ubehagelig svimmelhed, der medfører kvalme og eventuelt opkastninger, vil det være en god idé at opsøge læge, hvis ikke du oplever bedring.

Lægen vil først og fremmest høre om sygehistorien. Herefter vil der blive foretaget en neurologisk undersøgelse.

Ofte vil der blive henvist til en øre-næse-hals-læge, som kan foretage yderligere undersøgelser, der relaterer sig til balancesystemet og behandling.

Hvordan behandles virus på balancenerven?

Der findes ingen medicin, der kan afkorte forløbet. Søsygetabletter eller stikpiller kan dog hjælpe mod kvalme og opkastninger.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Udsigt for fremtiden

Det er vigtigt, at man presser sig selv i gang med at bevæge sig, når først den værste svimmelhed er overstået – også selvom det føles ubehageligt.De fleste er raske efter 3-4 uger, hvor det i sværere tilfælde kan tage op til 3 måneder at blive fri for symptomer. Dog kan især ældre mennesker efterfølgende have vedvarende let balanceusikkerhed.

Kan virus på balancenerven forveksles med andre sygdomme?

Mènières sygdom

Denne sygdom viser sig ved svimmelhedsepisoder, der optræder i anfald. Anfaldene varer fra få timer til et til to døgn. Ved et Ménière-anfald ledsages svimmelheden af øresusen (tinitus) samt nedsat hørelse på det syge øre.

Benign paroxistisk positions vertigo eller ”ørestens svimmelhed” (anfaldsvis, stillingsbetinget svimmelhed)

Denne sygdom er hyppigere. Svimmelheden udløses ved en bestemt drejning af hovedet til en af siderne. Det enkelte anfald varer kun fra sekunder til ganske få minutter. Anfaldene kan opstå såvel liggende, siddende, stående som under gang. Sygdommen kan diagnostiseres ved lægen eller ørelægen og oftest kureres med specielle håndgreb.

Hvis svimmelhedsanfald ledsages af lammelser, føleforstyrrelser, hovedpine eller bevidsthedspåvirkning skal læge kontaktes.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons