Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Tænder og mund

Visdomstænder

Visdomstænder kan give gener, som kræver tandlægebesøg. Nogle skal have dem fjernet, mens andre aldrig får visdomstænder. Læs mere om visdomstænder her.

Opdateret: 27. April 2017

Vi har alle hørt skrækhistorier om visdomstænder. Heldigvis er det dog kun de allerfærreste af os, som har oplevet noget, der kan stå mål med historiernes gru.

Hvad er visdomstænder?

Visdomstænder er egentlig et levn fra fortiden. Fra dengang hvor man virkelig havde brug for tænderne. Fra engang da kæberne var større med plads til, at visdomstænderne kunne komme frem og fungere som de andre tænder. Men da vores kæber er blevet mindre med tiden, er der ofte ikke plads til visdomstænderne. Det er derfor, der så tit er problemer med dem.

Naturen er på vej til at tage konsekvensen af, at vi ikke rigtigt har brug for visdomstænderne. Mange mangler således en eller flere af de fire visdomstænder. Om årtusinder må man derfor formode, at begrebet visdomstænder slet ikke findes mere.

De fleste har dog stadig alle fire visdomstænder, som begynder at lade mærke på sig i 17-20 års alderen. De dukker op bag den sidste tand (12-års tænderne) i over- og underkæbe.

Mange mærker aldrig noget til deres visdomstænder, som kan ligge ubemærket i kæben hele livet. Har man ikke mærket noget til dem omkring 20-års alderen, bør tandlægen tage røntgenbilleder for at se, om de overhovedet er dannet. Ligger visdomstanden nede i kæben, skal der tages røntgenbillede med jævne mellemrum for at kontrollere, at den ikke ligger og gør skade nede i kæben.

Hvordan kan visdomstænderne sidde?

Visdomstænder kan placere sig på tre forskellige måder:

Fuldt frembrudt i munden

Mens tanden bryder gennem slimhinden til munden, kan der komme let ømhed i området.

Delvist frembrudt i munden

Kommer en tand kun delvist frem i munden, betyder det, at der er en lomme i slimhinden over kronen. Den kan man ikke selv holde ren ved den almindelige daglige mundhygiejne. Derfor kan bakterier hobe sig op i lommen og føre til betændelse, som kan give følgende symptomer:

  • Ømhed/smerter

  • Rødme

  • Hævelse

  • Dårlig smag i munden

  • Indskrænket mundåbning

  • Synkebevær

  • Øm hævelse under kæberanden

Slet ikke frembrudt - ingen forbindelse til mundhulen

Normalt ingen symptomer.

Hvordan undersøger man om en visdomstand er brudt frem?

Hvis tanden er fuldt frembrudt i munden

Her behøver man ikke at gøre noget særligt, da man åbenlyst kan se at visdomstanden/-tænderne er fremme.

Hvis tanden er delvis frembrudt i munden

Her må tandlægen tage et røntgenbillede for at vurdere, om der er plads til at tanden kan komme helt frem i munden. Kan den ikke det, bør den næsten altid fjernes, fordi der ellers når som helst kan komme betændelse omkring den.

Hvis tanden slet ikke er frembrudt

Tandlægen må tage et røntgenbillede for at se, om visdomstanden overhovedet er anlagt eller, om den ligger begravet nede i kæbebenet. Ligger den nede i kæben, må tandlægen vurdere om der er risiko forbundet med at lade den ligge, eller om det er bedst, at den bliver fjernet. Vælger man at lade den ligge, bør der fremover tages røntgenbilleder, for at sikre at visdomstanden ikke beskadiger tanden foran eller gør anden skade nede i kæben.

Hvordan holder man visdomstænder rene?

Ved visdomstænder som er helt eller delvis frembrudte, skal man være ekstra omhyggelig med tandbørsten. De kan være svære at holde rene, fordi de sidder så langt bagtil i munden. Derfor bør man spørge tandlægen eller tandplejeren om gode råd for bedst muligt renhold.

Hvornår skal en visdomstand fjernes?

  • Hvis der er hul i visdomstanden eller tanden foran (Huller i tænderne)

  • Parodontose (paradentose) på tanden foran

  • Hvis visdomstanden forhindrer et normalt sammenbid

  • Betændelse omkring kronen

  • Hvis visdomstanden ligger nede i kæben og gnaver på tanden foran

  • Hvis der har dannet sig et væskefyldt hulrum (en cyste) omkring kronen på visdomstanden

Hvornår skal en visdomstand ikke fjernes?

Hvis visdomstanden ligger begravet nede i kæben uden at gøre skade af nogen art.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvordan fjernes en visdomstand?

  • Simpel tandudtrækning: Hvis tanden er fuldt frembrudt i munden, kan den fjernes ved en simpel tandudtrækning hos tandlægen.

  • Operation: Er tanden kun delvis eller slet ikke frembrudt, er det nødvendigt med en operation. Det er op til tandlægen, om han eller hun selv vil gøre det, eller om det er nødvendigt med en henvisning til en specialist i kæbekirurgi.

Hvordan foregår operation af en visdomstand?

Operationen gøres smertefrit i lokalbedøvelse.

Inden operationen kan der gives en eller anden form for penicillin, noget smertestillende og noget medicin, som nedsætter hævelsen efter operationen. Disse forholdsregler tages for at mindske smerter og hævelse samt risikoen for infektion bagefter.

Operationen starter med et snit i slimhinden for at komme ned til kæbebenet. Som regel er det nødvendigt, at bore noget af knoglen væk for at få adgang til visdomstanden. Herefter deles tanden oftest med et bor. Det er en fordel, at dele tanden da der så ikke skal fjernes så meget knogle.

Når tanden er ude, lægges slimhinden tilbage og holdes på plads ved hjælp af et par sting.

Hvordan har man det efter operationen?

  • Smerter: Når bedøvelsen har fortaget sig, får man ondt. Dog ikke mere end at almindelige smertestillende tabletter kan holde smerterne nede. Her er det en god idé at være på forkant med smerterne. Det betyder at man de første par dage tager smertestillende tabletter med jævne mellemrum i stedet for at vente med at tage piller til smerterne er kommet.

  • Hævelse: Hævelsen tiltager de første dage, men på tredjedagen begynder den at falde. Efter en uge er hævelsen normalt væk igen. Hvis man før operationen har fået noget medicin til at modvirke hævelsen, bliver den ikke nær så udtalt og måske kommer der næsten ingen.

  • Nedsat gabning: På grund af hævelse og smerter vil man som regel ikke kunne gabe normalt op de første dage.

Er der nogen risiko forbundet med operationen?

Som ved alle former for operation, er der en lille risiko for komplikationer. Den er heldigvis meget lille, når det drejer sig om visdomstænder.

Den største risiko er beskadigelse af underkæbens store følenerve. Den ligger under rødderne på visdomstænderne i underkæben. Hvis den ligger meget tæt på rødderne, er der risiko for beskadigelse af nerven under operationen. Sker det, kan det medføre, at følelsen i den ene halvdel af underlæben bliver påvirket. Der kan være tale om følelsesløshed, snurren eller en sovende fornemmelse. Heldigvis går føleforstyrrelserne som regel over efter nogen tid. I uheldigste fald kan de være vedvarende, hvilket er meget generende.

Den nerve, som giver følelse til tungen, ligger i den slimhinde, som man skubber til side under operationen. Derfor er der en lille risiko for, at den kan blive beskadiget. Konsekvensen heraf er, at der kommer føleforstyrrelser i den ene side af tungen. Også disse er heldigvis normalt kun midlertidige.

Hvad kan der ske hvis en visdomstand ikke bliver fjernet?

Hvis tanden har ligget længe nede i kæben, er der risiko for følgende komplikationer:

  • Afgnavning af tanden foran, som så i værste fald mistes

  • Dannelse af et væskefyldt hulrum i kæbebenet (cyste) svarende til kronen på visdomstanden.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons