OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Jeg har svamp i munden efter en antibiotika-kur.

Spørgsmål:

Kære Netdoktor,

Jeg har netop lidt af underlivsbetændelse og i den forbindelse har jeg fået en ordentlig omgang antibiotika. Nu har jeg så efterfølgende fået svamp i munden. Jeg har idag taget den sidste pille i min antibiotikakur, og jeg vil høre om svampen forsvinder af sig selv i og med jeg er stoppet med pillerne, eller om jeg skal i behandling af en art?

Jeg har læst, at det skulle være godt at skylle munden i danskvand, men jeg ved ikke om det er nok.

Med venlig hilsen HMR

Svar:

Kære HMR,

Tak for dit spørgsmål.

Ja, man kan godt få svamp i munden efter en antibiotikakur, og der har du altså været uheldig at få det. Jeg vil foreslå, at du i første omgang afventer situationen i en måneds tid og skyller munden med en opløsning af atamon 3 gange om dagen – du skal holde opløsningen i munden, så længe du kan, og herefter spytte den ud igen.

Har det ingen effekt må du igennem en anti-svampekur med nogle kapsler, som du tager 1 af om dagen i 2 uger. Så vil du være kureret for svampen. At skylle munden med danskvand har ingen effekt.

Held og lykke.

Med venlig hilsen

Anne Pedersen,

Specialtandlæge, dr. odont.

Sidst opdateret: 30.03.2006