OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Jeg har fået ondt i ryggen efter stivkrampe vaccination, er det en bivirkning?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Jeg har et spørgsmål angående bibirkningerne til en stivkrampe vaccination. Jeg bor for tiden i Italien og da de i går så mit vaccinationskort fra Danmark viste det sig at jeg ikke havde fået foretaget stivkrampe vaccination siden 1986, så den gav de mig straks. Jeg fik at vide at jeg nok ville mærke ømhed i armene de efterfølgende dage, og det må jeg så sandelig sige at lægen havde ret i. Men mit spørgsmål er, om ømheden også kan vise sig andre steder? Jeg har nemlig haft en nat med meget ondt i ryggen. Det opstod på samme tid som ømheden i armen begyndte. Det føles som om musklerne i ryggen er yderst øme og jeg har svært ved at bøje mig forover og bagover uden at støtte mig til noget. Er dette normalt og går over i løbet af et par dage? Jeg har også fået foretaget Hepatitis A vaccination for en uge siden, hvis det har nogen betydning.

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Stort set alle danskere er via børnevaccinationsprogrammet vaccineret i hvert fald 3 gange og for to tredjedeler eller lidt fleres vedkommende er der også givet en såkaldt "booster" i 5 års alderen. Det betyder, at stort set alle danskere, når de siden re-vaccineres i voksenalderen med stivkrampe vaccine får en vaccinationsreaktion i form af en øm hævelse på vaccinartionsstedet som udtryk for en vis immunologisk hukommelse. Immunsystemets celler laver en lokal irritations/inflammations reaktion på stedet, hvor vaccinene er sprøjtet ind, og denne reaktion varer typisk 4-7 dage.

Det er dog meget sjældent at der ses andet end en lokal reaktion, så de referere rygsmerter skyldes formentlig andre forhold end vaccinationen. Hepatitis A vaccinen er foruden at være en af de mest effektive vacciner vi har, også bemærkelsesværdig fri for bivirkninger. Så alt i alt tror jeg ikke at der i det pågældende tilfælde er andet end den ømme lokale hævelse efter stivkrampevaccinationen som kan tilskrives de to vaccinationer.

Med venlig hilsen

Sören Thybo

Speciallæge i tropesygdomme

Sidst opdateret: 08.04.2008