Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Øresten

Øresten er små brudstykker af krystaller, som kan løsrive sig i det indre øre og forårsage [BPPV](/ordbog/bppv.htm) (også kendt som ørestenssvimmelhed eller krystalsyge).

Opdateret: 18. Oktober 2022

Hvad er øresten?

Øresten er små brudstykker af krystaller, som kan løsrive sig i det indre øre og forårsage BPPV (også kendt som ørestenssvimmelhed eller krystalsyge).

Hvorfor får man øresten?

I det indre øre, findes forskellige små organer, som varetager vores balancefornemmelse. De består af tre små cirkulære rør, kaldet canales semicirkulares, fyldt med såkaldt endolymfe - en tyktflydende væske. Når vi bevæger hovedet, bevæger endolymfen sig rundt og trækker i små hår for foden af kanalerne. Disse hår registrerer hvorfra trækket kommer og hjælper os med at opfatte hvilken vej vi vender os. Disse indtryk arbejder sammen med synet og følesansen på kroppen, for at fortælle hjernen hvor vi befinder os, og hvordan vi bevæger os.

Det indre øre med canales semicirculares og utriculus

For foden af kanalerne findes et tilsvarende organ, kaldet utriculus. Her beror balancesansen på bevægelsen af små krystaller kaldet otoconiae, som bevæger sig rundt i væsken og ligeledes hjælper med at registrere når vi bevæger hovedet.Sommetider kan otoconierne finde vej ud i kanalerne og forårsage svimmelhed - dette kaldes BPPV eller sommetider krystalsyge eller blot øresten i daglig tale.

Hvad er symptomerne på øresten?

Øresten forårsager såkaldt positionel svimmelhed. Dette betyder, at man oplever stærk svimmelhed, når man bevæger hovedet. Alt efter sværhedsgraden kan det være bestemte bevægelser der fremkalder svimmelheden, eller alle former for bevægelse af hovedet.

Venner og familie vil også kunne observere såkaldt nystagmus, ved bevægelse af hovedet i bestemte retninger. Nystagmus er et fænomen, hvor øjnene bevæger sig i små korte ryk fra side til side - ligesom når man sidder i et tog og kigger ud ad vinduet.

Hvad er behandlingen for BPPV/øresten?

Øresten er ikke farligt, men kan være enormt ubehageligt og invaliderende. Behandlingen for BPPV er en simpel manøvre, kaldet Epleys manøvre, som hverken kræver medicin eller operation, og kan udføres af en læge. Lægen vil undersøge hvor i kanalerne ørestenene befinder sig, ved at dreje hovedet forskellige veje og kigge efter nystagmus.

Derefter vil lægen, enten manuelt eller ved hjælp af en maskinel stol, dreje hovedet i forskellige stillinger, så ørestenene falder på plads hvor de hører til. Herefter vil svimmelheden forsvinde på ganske kort tid.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Kommentér denne artikel

Der er endnu ingen kommentarer på denne side

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons