OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Dårlig smag i munden, hvad skyldes dette?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

På min mors vegne stiller jeg dette spørgmål og hun er indforstået med at jeg skriver. Min mor har nu i ca 10 måneder lidt af en rigtig slem dårlig smag i munden og alt mad smager grimt og syrlige ting kan hun slet ikke få ned. Hun har været til læge, reumatolog, neurolog, tandlæge (som siger hun har paradontose) og fået renset tænder rigtig grundigt. Hun stoppede med methotrexat i nov 2009 fordi vi troede det var årsagen til smagen, men der er ligesom gået så lang tid at det nok ikke er det. Min mor har også taget unikalk og det stoppede hun med 29. marts, da vi fandt ud af, det kunne give en metalsmag. Den 8. april stoppede hun med corodil da det også kan give bismag. Men hun har stadig den meget grimme smag. Hun er selvfølgelig ved at gå op i limningen over det. Hun har hele tiden selv troet det var noget med tænderne. Kan man måske tage til en tandspecialist, eller har du nogen gode råd? Det er så synd for min mor og tabt sig har hun også. Håber rigtig meget på nogle råd.

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Tak for dit spørgsmål - dårlig smag i munden er et ikke sjældent og meget ubehageligt problem, som man ofte ikke ved hvad skyldes. Hos din mor tror jeg at problemet hovedsageligt skyldes, at hun har været i behandling med methotrexat - også selv om hun ikke har fået det i nogle måneder. Methotrexat er celledræbende og dræber også kroppens normale celler. Bivirkninger vil således oftest opstå der, hvor de normale celler deler sig hurtigt, fx slimhinden i mavetarmkanalen - inklusiv mundslimhinden. Mundslimhinden kan blive meget sart og der kan også komme belægninger i munden. Jeg formoder at din mor fik Folimet i forbindelse med Methotrexatbehandlingen, da det gives for at mindske bivirkningerne af behandlingen. At din mor har fået problemer med munden kan være på grund af, at hun også får kolesterolsænkende medicin, som uheldigvis nedsætter virkningen af Folimet. Din mors grimme smag kan naturligvis også stamme fra hendes parodontose, som det er vigigt at tandlægen holder i skak. Endelig kan hun også have fået svamp i munden som følge af Methotrexatbehandlingen. Jeg vil foreslå følgende sideløbende strategi til afhjælpning af din mors gener: Din mor må tage en snak med egen læge om evt. opjustering af Folimetdosis. Hendes læge/ tandlæge bør tage en podning for svamp i munden - er den positiv, må din mor få en svampekur i minimum 4 uger. Endelig vil jeg anbefale hende 2 gange 20 mg zink daglig i en 3 måneders periode. Held og lykke!

Med venlig hilsen

Anne Pedersen,

Specialtandlæge, dr. odont

Sidst opdateret: 01.06.2010