Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Medicin mod overvægt

Opdateret: 26. August 2014

Hvornår anvender man medicin mod overvægt?

Medicin mod overvægt anvendes, når kosten ikke alene er tilstrækkelig. Medicinen anvendes af personer der har en Body Mass Index (BMI) på mindst 28. De personer, der vil kunne have gavn af medicin, er personer med et Body Mass Index (BMI) over 30 kg per m2 eller over 28 kg per m2 hvis der er andre risikofaktorer.

Størrelsen af fedtdepoterne kan vurderes ud fra personens BMI. BMI beregnes ved hjælp af formlen: BMI = vægt (kg)/ højde(m)2.

Ved BMI større end eller lig med 25 taler man om overvægt. Ved BMI større end eller lig med 30 taler man om fedme.

Hvilken medicin findes der mod overvægt?

Appetit-nedsættende medicin og stofskifte-forøgende medicin

Virker ved at stimulere nervesystemet ved en påvirkning af det appetitregulerende center i hjernen, så appetitten nedsættes. Samtidig kan de virke de stofskifteforøgende.

Behandlingen bør normalt ikke vare længere end 3 måneder.

Medicin der nedsætter fedtoptagelse

Medicin der indeholder stoffet Orlistat nedsætter optagelsen af fedtstoffer fra tarmen og er dermed vægtreducerende. Medicinen skal altid anvendes i forbindelse med en fedtfattig kost og motion.

Behandlingen bør ikke vare længere end 6 måneder.

Du kan læse mere om det enkelte medicinpræparat mod overvægt lige nedenfor denne artikel ved at klikke på det præparatnavn, du ønsker mere viden om.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.