Hvorfor bliver jeg altid tør i munden?

Spørgsmål

Kære Netdoktor,

Jeg lider af mundtørhed. Jeg har læst nogle steder, at mundtørhed om natten kan opstå på grund af allergi, samt hvis jeg sover med åben mund.

Jeg får det dog også på andre tidspunkter - for eksempel under idræt og herunder især ved volley på mit gymnasium. Jeg oplever det også, når jeg kysser med en flirt, hvor jeg mister alt spyt i min mund og får tørre læber.

Jeg prøver at drikke et glas vand, inden jeg dyrker sport, og inden jeg kysser. Der går omkring et minut, og så er jeg helt tør i munden igen.

Jeg synes, det er rimeligt flovt og ærgerligt - især hvis man vil kysse en sød fyr.

Hvad kan jeg gøre ved det? Er der noget jeg kan tage eller drikke - andet end vand, som ikke lige virker for mig?

Med venlig hilsen,

En Spørger

Svar

Kære Spørger,

Mundtørhed er en særdeles generende tilstand og langt den hyppigste bivirkning af diverse medicin (antidepressiva, antihistaminer, midler mod epilepsi, nerveberoligende medicin, vanddrivende medicin, Parkinson medicin).

Jeg ved ikke, hvor længe du har fået Grazax for din allergi, men jeg føler mig temmelig overbevist om, at dine mundtørhedsgener er en bivirkning af Grazax. Det er ihvertfald mit bedste bud på årsagen til dine gener.

Derfor vil jeg foreslå, at du hurtigst muligt taler med din læge om at skifte til en anden type allergimedicin. På apoteket kan du få vejledning til diverse midler mod at afhjælpe dine mundtørhedsgener, men som anført tror jeg, at dit problem ligger i din allergimedicin.

Venlig hilsen

Anne Pedersen,

Specialtandlæge, dr. odont.

Sidst opdateret: 25.12.2012