Er mine mavesmerter psykisk betingede?

Spørgsmål:

Hej Netdoktor.

Jeg er en kvinde på 63 år, der været på citalopram i gennem 3 år, efter jeg havde en blodprop i hjernen. Jeg har været på lykkepiller i gennem 15 år.

Sidste år i september prøvede at at gå ud af det, med en lange periode med nedtrapning, på 4 mdr. Efterhånden blev jeg klar over at jeg ikke kunne undvære dem, og begyndte i januar at gå lige så stille op igen. Jeg har været oppe på 40 mg., men jeg havde det ikke godt med det. Blev meget passiv og sov meget. Igennem 2 måneder er jeg trappet ned på 25 mg, og vil være der i længere tid. Og jeg ved nu at jeg ikke kan på helt ud af dem.

Nu har jeg problemer med min mave, mest i den øverste del. Det har været siden før jul, men med forskellig styrke. Jeg har fået tyktarmen undersøgt, har været til ultralydsscanning, hvor man kan se de indvendige organer - mavesækken. Det hele var som det skulle være, sagde de, "undtagen mavesækken"

Kan mavesmerterne være psykisk betinget, engang imellem synes jeg at det bliver værre når jeg tænker på det? eller skal jeg få mavesækken undersøgt?'

Jeg har en læge der ikke er nærværende og det er problematisk.

Jeg håber det er til at læse!

Mvh. en spørger

Svar:

Kære spørger

Tak for din mail i hvilken du fortæller om, at du har været i antidepressiv behandling gennem 15 år og at du fik en blodprop i hjernen for 3 år siden.

Du har forsøgt at trappe ud af medicinen, men det gik ikke hvorfor dosis er optrappet igen til nu 25 mg citalopram. Så har du fået problemer med mave og været til ultralydsscanning af bughulen og tyktarmen. Resultatet var, at alt var normalt, undtagen mavesækken. Du spørger så, om smerterne kan være psykisk betinget og du har bemærket, at sommetider tiltager smerterne, når du tænker på dem.

Jeg kan ikke helt forstå undersøgelsessvaret at alt var normalt, undtagen mavesækken. Var der noget unormalt ved mavesækken eller er den blot ikke undersøgt?

Jeg kan se, at du er 63 år gammel og i din alder, er det ikke helt unormalt at man kan have lidt for meget mavesyre, eller at mavesyren kan komme op i den nederste del af spiserøret - og det gør ondt. Omvendt er maven også et meget psykisk organ, forstået på den måde, at hvis man har det skidt så kan man få ondt i maven.

En forholdsvis nem måde, at bliver undersøgt på, er en såkaldt gastroskopi, altså en kikkertundersøgelse af mavesækken og muligvis tolv-finger tarmen (den del af tarmen som kommer lige "efter" selve mavesækken). Det er godt nok ikke særlig behageligt, men omvendt er det relativt hurtigt overstået og kan ofte give god information. Du bør dog vide, at en kendt bivirkning til citalopram (og megen anden antidepressiv/angstdæmpende medicin) er gener fra mave-tarm-systemet, så der kan være tale om en bivirkning.

Det er dog omvendt næppe sandsynligt, hvis du har tålt behandlingen 15 år uden nævneværdige bivirkninger.

Der er dog nok ikke anden vej udenom, at du må bestille en tid hos lægen og tale med ham eller hende om en evt kikkertundersøgelse.

Rigtig god bedring

Hans Mørch

speciallæge i psykiatri.

Sidst opdateret: 30.05.2017