Dine vaner afgør hvor længe du lever

Din livsstil er afgørende for, hvor længe du kan forvente at leve. Ny oversigt fra Hjerteforeningen gør nu op, hvilke vaner der koster dig leveår, og hvilke der kan forlænge dit liv.

Den farligste vane

Den vane, som koster flest leveår, er rygning med hele fem timer pr. pakke cigaretter. Det vil sige, at hvis du har 20 år tilbage at leve i og ryger en pakke cigaretter om dagen, kan de 20 år reduceres til 16 år. Hjerteforeningens forskningschef Gorm B. Jensen, professor og overlæge, forklarer, hvad der ligger bag:

– Rygning er den største og altafgørende faktor for at blive ramt af hjertekarsygdom. Som ryger har du dobbelt så stor risiko for at få blodpropper og hjertesvigt som ikke-rygere. Ryger kvinder blot 3-5 cigaretter og mænd 6 cigaretter dagligt, fordobles deres risiko for at få en blodprop i hjertet. 20 cigaretter om dagen kan endda femdoble risikoen.

Få hjælp til rygestop på Kvit.dk

Selvom det lyder uskadeligt, har det at sidde stille også en negativ effekt på vores forventede levetid. To timer stillesiddende koster i gennemsnit 30 minutter på ‘livskontoen’. Overvægt koster ligeledes, og for hver fem kilo, du vejer for meget (set i forhold til et BMI på 22,5), forkortes dit liv med 1,5 time.

Disse vaner forlænger dit liv

På den positive, livsforlængende side, finder man motion, jævnligt indtag af frugt og grønt og til manges glæde også kaffe. To til tre kopper kaffe om dagen giver 30 minutter, fem stykker frugt og grønt giver hele to timer, og blot tyve minutters motion om dagen giver en ekstra time. Der er altså god grund til at holde fast i disse vaner.

Læs også: Gevinster ved at motionere

Hvad med alkohol?

Alkohol står på begge sider: På den ene side forlænger en enkelt genstand livet med 30 minutter, men for hver genstand derudover mister man altså 15 minutter.

Sådan beregnes tallene

Til grund for tallene ligger studier, som sammenligner levetid mellem grupper med forskellige livsstile. Visse faktorer, heriblandt rygning og overvægt, indebærer en øget risiko for at dø af for eksempel hjerte-kar-sygdomme. Ved at regne på, hvor meget en vane i gennemsnit forkorter eller forlænger levetiden, er det muligt at angive, hvor mange minutter en cigaret ‘koster’ i levetid, og hvor mange minutter man vinder ved fem stk. frugt og grønt.

Få flere nyheder i Netdoktors nyhedsbrev


Kilde: Hjerteforeningen

Sidst opdateret: 08.02.2017