Et røgfrit 2020

Læs med her og få tips til, hvordan du lægger en plan og kommer godt i gang med dit rygestop.

Det er januar, og for mange er det lig med en ny start. Måske ønsker du at smide et par kilo? Begynde at tage bedre hånd om dit mentale helbred? Drikke mindre alkohol eller sågar stoppe med at ryge? Det sidste er, hvad farmaceut Thi Lisa Le fra online-apoteket Apopro her giver sine bedste råd om.

Kom godt i gang

Planlægning er nøglen til en god start på et rygestopforløb. Det kan være svært at stoppe med at ryge uden en form for plan. Derfor råder farmaceut Thi Lisa Le til, at man indgår en konkret rygestopkontrakt med sig selv.

En kontrakt kan indeholde:

  • Grunde til hvorfor du vil stoppe og refleksioner over grundene.
  • Generelle og personlige fordele ved et rygestop.
  • En fastlagt stopdato - altså en dato på, hvornår du ønsker at starte sit rygestop. Denne dato bør højest ligge 2-3 uger forud for selve rygestopforløbet.
  • Navne på familie, venner og bekendte, der har kendskab til, at du er i gang med et rygestopforløb. Hver gang du kigger på kontrakten, mindes du om, at du ikke kun har lovet dig selv at stoppe med at ryge - men også andre.
  • En skitse over dit rygemønster. Stil dig selv spørgsmålene: Hvad er det egentlig der gør, at jeg ryger? Hvornår ryger jeg? Hvad får mig til at ryge?
  • Delmål og dertilhørende belønninger du kan give dig selv, når du når delmålene og hovedmålet.

Læs også: Fra ryger til ikke-ryger

Når rygetrangen kommer anmassende

Hvis man har røget i flere år, har ens krop og hjerne vænnet sig til nikotinen, og man kan derfor få abstinenser. Her er det vigtigt at indse, at man ikke kan komme af med rygetrangen, men man kan prøve at håndtere den på mange måder. Tre-fire uger inde i et rygestopforløb vil man oftest opleve en gevaldig nedtrappende lyst til røg. Men lysten kan komme tilbage, og det skyldes, at rygetrang gennem et helt liv kommer i bølger.

- En opstået rygetrang varer mellem fem til syv minutter. I den tid er det vigtigt at få tankerne væk fra røgen. Det kan gøres ved eksempelvis at ringe til en ven, aktivere sine hænder med noget andet - eksempelvis holde en form for bold i hånden, en kuglepen eller sågar en sten. Det vigtigste er at finde en metode, der virker for en selv, forklarer farmaceut Thi Lisa Le.

Opstår der et tilbagefald, er det rigtig vigtigt ikke at være for hård mod sig selv, påpeger farmaceuten. - Falder du i, er det vigtigt at komme op på hesten igen. Anerkend at du er faldet i og kom så tilbage til din rygestopplan. Ros dig selv for de mål, du har nået og reflektér over, hvorfor du har oplevet et tilbagefald, og hvordan du kan undgå, at det sker igen, lyder det fra Thi Lisa Le.

Læs også: E-ciagretter og rygestop

Nikotinerstatning: En hjælpende hånd

I dag findes der et hav af forskellige typer nikotinerstatning, der kan mindske ens rygetrang.

Nikotinplaster er det første, de fleste, der ønsker at stoppe med at ryge, vælger, fordi denne nikotinerstatningsform giver en jævn frigivelse og optagelse af nikotin over hele døgnet. Nikotinplasteret kombinerer man ofte med en anden form for erstatning - eksempelvis nikotintyggegummi, sugetabletter, mikrotabletter, som er en slags smeltetabletter med nikotin i. Derudover findes der nikotininhalatorer, som er en slags plastikcigaret, som kan være behjælpelig, hvis man er afhængig af at lave bevægelsen fra hånd til mund. Der findes også nikotinmundspray og næsespray, sidstnævnte anbefales kun til folk, der ryger tyve, eller flere, cigaretter om dagen.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Apotekeren anbefaler

Der findes forskellige former for nikotinerstatningsprodukter.

  • Oversigt over nikotinerstatningsprodukter

  • Kilder: Farmaceut Thi Lisa Le hos Apopro Online Apotek

    Sidst opdateret: 20.01.2020