4 påstande om tømmermænd

Julefrokostsæsonen er lige om hjørnet, og det betyder fest og farver. Men julefrokosten er også kendt for at være et arrangement med et højt alkoholindtag. Netdoktor guider dig derfor igennem fire myter eller fakta om de grumme tømmermænd, der kan ramme dig dagen derpå.

Snaps, vin og juleøl. Vi er begyndt at nærme os den tid på året, hvor der står ‘julefrokost’ i kalenderen. Det betyder som ofte også, at alkoholindtaget blandt danskerne er særligt højt i denne periode. Men selvom alkohol kan bidrage festligt til selskabet, så er det ikke lige sjovt at vågne op dagen efter med de berygtede tømmermænd.

Men kan man undgå tømmermænd, hvis man drikker en masse vand inden, man går i seng? Kan risikoen for tømmermænd mindskes gennem dans og bevægelse? Det er blot nogle af de spørgsmål, du vil få svar på, når farmaceut hos online-apoteket Apopro Imran Asli Biyik be- og afkræfter myter om tømmermænd.

Påstand 1: Hvis du drikker en masse vand, inden du skal sove, kan du minimere risikoen for tømmermænd.

Sandt: Da alkohol er vanddrivende, gælder det om at drikke en masse vand både mellem indtagelsen af alkohol, men også inden du går i seng efter en aften med meget alkohol. Gør du dette, kan du minimere graden af tømmermænd dagen efter.

Det er dog vigtigt at pointere, at der er forskellige symptomer på tømmermænd, og ikke dem alle kan forhindres i at opstå ved blot at drikke vand.

Påstand 2: Hvis du spiser mad, der har et højt salt- og fedtindhold, inden du lægger dig til at sove, kan du mindske dine tømmermænd.

Sandt: Mad, der har et højt indhold af salt, kan øge ens tørst, og det kan derfor hjælpe dig med at minimere risikoen for tømmermænd. Det skyldes, at når alkohol nedbrydes i kroppen uddriver det en masse vand fra kroppen, hvilket giver dig en oplevelse af væskemangel. Derfor kan det saltede mad, der er kendt for at øge tørsten, være med til at give dig lyst til at drikke vand eller læskedrikke. På den måde kan mad med højt saltindhold hjælpe dig med at få bugt med din væskemangel og dermed minimere risikoen for tømmermænd.

Mens saltrigt mad øger tørsten, mindsker fedtet mad optagelsen af alkohol. Derfor kan det også lade sig gøre at minimere risikoen for tømmermænd ved at spise fedtet mad under og efter alkoholindtagelse.

Læs også: Gevinster ved at skære ned på alkohol

Påstand 3: Hvis du indtager forskellige typer af alkohol samme aften, får du værre tømmermænd, end hvis du holder dig til en type alkohol.

Falsk: Der findes ikke videnskabelige beviser for, at man får værre tømmermænd af at blande forskellige typer af alkohol. Men vælger man at blande forskellige alkoholiske drikkevarer, kan man nemmere blive fuld, da man til sidst kan miste overblikket over, hvad man har drukket i løbet af aftenen.

Nogle alkoholiske drikke bidrager med flere tømmermænd. Eksempler på det er rødvin og mørke øl, der som oftest indeholder mere methanol end ethanol end eksempelvis hvidvin og lyse øl. Methanol er et alkoholstof, der tager længere tid at nedbryde end alkoholstoffet ethanol. Derfor kan nogle få en oplevelse af, at de får værre tømmermænd, når de drikker rødvin.

Påstand 4: Hvis du bevæger dig meget i løbet af aftenen ved eksempelvis at danse, får du færre tømmermænd dagen efter.

Falsk: Der er ikke videnskabelige beviser for, at man kan minimere sine tømmermænd, hvis man vælger at danse en masse under festlighederne. Øget forbrænding er nemlig ikke lig med øget nedbrydning af alkohol i kroppen. Men er du så uheldig at have fået tømmermænd, kan en gåtur i den friske luft dagen efter hjælpe på ubehaget.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Gode råd fra apoteket

Der findes ingen mirakelkur mod tømmermænd. Man kan forsøge at lindre ved for eksempel at sove, drikke en masse vand og gå en tur i den friske luft.


Kilde: Farmaceut hos Apopro online-apotek Imran Asli Biyik.

Sidst opdateret: 18.11.2019