Rygestop: Sådan kommer du igang

Overvejer du at kvitte røgen? Her er fem gode råd til, hvordan du kommer godt igang med dit rygestop.

Du har haft det i tankerne længe. At kvitte tobakken - og nu skal det være nu. Først og fremmest skal der lyde et stort tillykke med den store beslutning. Du er nu et skridt tættere på en sundere livsstil, og det er en lykønskning værd. Men rygestop kan være en vanskelig proces, derfor får du her fem gode råd, der kan gøre processen lidt nemmere.

1. Motivation

Når beslutningen om rygestop er taget, kan det være en god ide at holde motivationen ved lige. Det kan man gøre på mange forskellige måder. En af dem er at tale om sit rygestop og motivationen bag det med andre. Det kan være en samtale med en ven, der selv er igang med et rygestop eller sågar er blevet røgfri. Gennem samtalen vedligeholdes og styrkes motivationen, fordi samtalen kan minde en om, hvorfor rygestoppet er vigtigt.

Læs også: Kend dit rygemønster før du stopper

2. Forberedelse

En god måde at forberede sig til et rygestop er ved at strikke et forløb sammen. Du kan eksempelvis fastlægge en dato for, hvornår du ønsker at være røgfri. Der findes mange forskellige midler til rygestop, overvej også hvilke former for hjælp, du vil benytte dig af under dit forløb. Det tager i gennemsnit seks måneder at stoppe med at ryge, og det kan derfor være en rigtig god idé at sætte nogle delmål, så selv de små succeser kan blive anerkendt i forløbet.

3. Kend dine vaner

Hvilke tidspunkter på dagen er det, du rækker ud efter cigaretpakken? Hvilke situationer opstår rygetrangen? Hvor plejer du at være, når trangen melder sin ankomst, og hvem er du sammen med? Det kan være en god idé at stille sig selv de spørgsmål og svare på dem. Når du lærer dine vaner at kende, kan det hjælpe dig til at forstå, hvornår og hvorfor rygningen er en del af din hverdag - og den viden er brugbar under dit rygestop-forløb.

Læs også: Fra ryger til ikke-ryger

4. Tilbagefald

Rygestop-forløb er forskellige fra menneske til menneske. Mens rygestop hos nogle er forholdsvis nemme at gennemgå, kan andre opleve store fysiske og psykiske problemer i forbindelse med rygestoppet. Hos nogle kan afhængigheden af nikotin føre til så kraftige abstinenser, at der opstår et tilbagefald. Her er det vigtigt, at man ikke slår sig for meget i hovedet over tilbagefaldet. En god idé er i stedet at vende situationen om og kigge på det, der i forløbet er lykkedes, og fokusere på at fortsætte i den retning, når rygestoppet genoptages.

Læs også: Røgfri med nikotinprodukter

5. Det positive mindset

Under rygestop er psyken virkelig under arbejde. At få bugt med en afhængighed er svært, og derfor er det vigtigt at tage vare på sig selv. Det kan man gøre på forskellige måder. En ide er at tænke over, hvad der kan give den følelse af velbehag, som tobakken plejede at give. Find ud af hvad der giver lignende følelse og lad det erstatte røgen.

Alle kan stoppe med at ryge

Drop tanken om 'aldrig mere', og tag i stedet små beslutninger, du kan lykkes med. På den måde kan du faktisk genvinde troen på, at det kan lykkes dig at stoppe med at ryge. Mød rygestopinstruktør Majbritt Bjerre Koch, og få troen på dig selv tilbage.

Få flere nyheder i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Netdoktors artikler om rygestop

Sidst opdateret: 30.09.2019