Nikotin og nedtrapning

Efter mødet på NetDoktor med rygestopguiden Jette den 31.5, kunne jeg se frem til en lille ferie helt for mig selv! Altså jeg kunne ryge løs eller fortsætte min nedtrapning på den måde, der nu passede mig bedst. Jeg havde fået at vide at nikotinplastrene ikke afgav så meget nikotin som der stod på, så jeg kunne roligt tage to plastre på i stedet for et. Det skulle jeg prøve. I det hele taget har hele denne nedtrapningsperiode været eksperimenterende for mig.

Fredag - nikotinplastrene virker.

Der kan jo ikke ske noget. Om fredagen prøvede jeg så med to nikotinplastre, som jeg havde liggende - og vupti ingen abstinenser. Jeg indkøbte derfor endnu en pakke nikotinplastre kroner 330! Jeg gik hele fredagen uden at ryge. Bare lige for at prøve, så røg jeg en om aftenen. Altså endnu engang havde jeg bevist overfor mig selv, at det med at ryge behøvede jeg ikke nødvendigvis. Men jeg er meget opsat på ikke at erstatte afhængigheden af smøgerne med afhængighed af et nikotinpræparat, hvis det er muligt for mig.

Lørdag - ingen morgensmøg

Derfor om lørdagen gik eksperimentet ud på ikke at ryge før kl. 14 - altså droppe morgensmøgen - den allersværeste. Og droppe den uden hjælp fra plastrene. Det lykkedes. Så mit mål med at komme fra 10 cigaretter og ned på 5 var nu godt begyndt. Ovenikøbet lagde jeg mærke til at smøgerne smagte rædselsfuldt. Men det hindrer jo ikke en garvet ryger i at ryge - vel?

Søndag - nede på syv smøger

Søndag røg jeg den første smøg en time efter morgenmaden og var nede på 7 smøger - godt gået. Mandag ligeså. Jeg havde også placeret cigaretterne øverst i køkkenskabet, og vi har høje skabe. Det var også et råd fra Jette. Så når jeg skulle ryge stod jeg først og balancerede på en taburet. Det så min mand og han syntes det var åndsvagt.

Men så fortalte jeg ham også at det var MIG der skulle holde op med at ryge og jeg måtte gøre det på MIN måde, og han havde lovet at støtte mig. Den fes ind. I samme weekend så jeg et interview med forfatteren Ib Michael, som talte om hvordan man skulle chikanere ens angst og også være kynisk overfor den, så opløste den sig til ingenting. Og det er en parallel til mit rygestop.

Vanen skal chikaneres

Jeg skal chikanere mine rygevaner, ligegyldigt hvor åndsvagt, det må synes og også forholde mig lidt kynisk til min vane. Hele tiden være på nakken af min vane. Fokusere på smøgen og hvordan den smager, for så smager den enten dårligt eller af ingenting. Jeg vil også være i stand til at drikke et glas rødvin uden at føle trang til at ryge. Endnu en chikane af min vane. Det er også lykkedes, i går var jeg på cafe og havde ikke smøgerne med og det gik fint. Selvfølgelig kiggede jeg på de andres cigaretter, men jeg skulle jo ikke ryge og jeg gjorde det heller ikke.

Fysisk synes jeg at kunne mærke, at jeg har det lidt bedre. Hovedet er lidt lettere. Egentlig har det ikke været nødvendigt at erstatte smøgerne med at spise. Og når jeg spiser noget ekstra, så er det grissini, oliven og helt enkelt at drikke noget vand. Nu skal jeg ud at cykle over den nye Øresundsbro på fredag, det er 34 kilometer og så kan jeg jo mærke, hvordan min kondition og fysik i det hele taget har det. Lige nu er jeg nede på 5-6 cigaretter. Det er da flot!

Sidst opdateret: 01.02.2000

Medicin som kan anvendes