Jeg er bange for at få kræft

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Jeg har det problem, at jeg er utrolig bange for kræft. Jeg tænker på det hver dag og til tider får jeg panikangst. Jeg er nogle gange overbevist om at jeg har kræft.

Min angst for kræft blev rigtig slem efter min bonusfar døde for præcis 1 år siden. Det giver rigtig god mening, at min angst stammer derfra. Især fordi jeg kan se dagen han døde tydeligt for mig hver eneste dag. Den ekstreme ændring sygdommen gjorde ved ham ugerne op til og ikke mindst synet af ham, da han træk vejret for sidste gang. Det skræmmer mig stadig den dag i dag - mere end noget andet.

Jeg er til tider rigtig paranoid og tager mig selv i at google div. kræftsygdomme flere gange om dagen.

Jeg ville ønske, at jeg kunne tage til min læge og få tjekket hele kroppen. Jeg føler, at det er det eneste som kan give mig ro. Men jeg er også bange for at tage til lægen. Og jeg er nok allermest bange for at finde ud af, at jeg faktisk har kræft!

Et lille råb om hjælp. Hvad kan jeg gøre for at berolige mig selv? Skal jeg tage alle symptomer jeg føler og læser om alvorligt, når jeg har denne angst?

Pige/kvinde, 30 år, 167 cm, 0 Kg

Annonce (læs videre nedenfor)

Svar

Kære spørger:

Tak for din mail i hvilken du fortæller om din angst for at få kræft. Jeg forstår på dig, at angsten er tiltaget efter at din bonusfar døde af netop cancer. Du bruger meget tid på at bekymre dig, og indimellem søger du på Google om diverse kræftsygdomme.

Jeg vil opfordre dig til at indføre bekymringstid. Du gør flg.: Beslut 3 tidspunkter på dagen, hvor du må bruge 15-20 minutter på at bekymre dig om kræft. I dette tidsrum skal du ikke andet end bekymre dig. Tidspunkterne bør ligge formiddag, eftermiddag og aften. Når du så eksempelvis får en kræfttanke om morgenen, så siger du til dig selv: "OK, jeg ved, hvad det her er for en tanke ... det er en bekymringstanke - og jeg ved at den kommer fordi der har været et dødsfald i familien, men jeg vil ikke beskæftige mig med den nu, jeg skal udskyde det til min bekymringstid kl 10 (hvis altså du har besluttet dig for, at bekymringstid er kl 10)" og så slipper du tanken og hjælper dig til at komme videre ved at fokusere på noget andet. Denne teknik bruger du i et par måneder og herefter går du ned på bekymringstid 2 gange i døgnet. Det bruger du i et par måneder og så reducerer du til 1 bekymringsperiode dagligt. Efter et par måneder så må du kun bekymre dig hver 2. dag, og så fremdeles. Det lyder meget let - det er det ikke, men du bliver nødt til at begynde på det, for i modsat fald vil tankerne formentligt tiltage i styrke og omfang. Og det bringer dig kun flere bekymringer.

Når du skal slippe tanken og komme videre, så er det vigtigt at du har noget, der kan optage din bevidsthed så du ikke falder tilbage i kræft-tankespind. Man kan arbejde med sin opmærksomhed på flere måder. Dette er bla beskrevet i Pia Callesens bog "Lev mere, tænk mindre" som kan lånes på de fleste biblioteker.

Der er næppe grund til at tage til læge og få tjekket hele kroppen. Selvom du så fik hele kroppen scannet, og fik at vide, at du er sund og rask, ja, så ville der nok kun gå et par uger får du begyndte at tænke noget i retningen af "Tænk nu, hvis de læger som kiggede på min scanning, havde overset noget - eller har taget fejl".

God arbejds- og læselyst.

Med venlig hilsen

Hans Mørch

Speciallæge i psykiatri.

Sidst opdateret: 06.09.2018