OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Jeg er for 3 uger siden startet med antidepressiv medicin (Remeron).

Spørgsmål:

Kære Netdoktor

Jeg er for 3 uger siden startet med antidepressivt medicin (Remeron).

Jeg har været depressiv i langt over et år, men har primært haft de fysiske symptomer, og derfor ikke selv tænkt, at jeg kunne være depressiv. Jeg er, efter samtaler med min læge og den psykiater, jeg blev henvist til, slet ikke i tvivl om, at jeg har en depression. Mit problem er, at medicinen desværre ingen effektiv virkning har haft på mig endnu. Da det nu er blevet meget tydeligt for mig, hvor dårligt jeg har det, og i hvor alt for lang tid, jeg har forsøgt at leve med det, synes det næsten ubærligt, at medicinen ikke virker. Jeg føler for første gang angst og voldsom tristhed/håbløshed. Jeg kan dog mærke bivirkningerne, som hos mig er øget appetit, tørhed i munden og

træthed, især om morgenen. Min psykiater har foreslået, at jeg ser tiden an og supplerer med præparatet Lithium om en uges tid, hvis jeg fortsat ingen virkning føler. Dette præparar har dog bivirkninger, som jeg ikke ønsker (vægtøgning, rysten på hænder og nedsat stofskifte).

Mit spørgsmål går på følgende: Kan en øget dossering fra 30 mg. til 45 mg. eventuel give en positiv effekt ? Bør jeg skifte til et andet præparat, hvis pillerne fortsat ikke virker ? F.eks. Efexor, Edronax, Marplan eller Aurorix/Moclamine. Jeg foreslår disse præperater, fordi de ikke har de nævnte bivirkninger (ifølge Netdoktors Fakta-oplysninger), som skræmmer mig mest, nemlig: Vægtøgning, manglende sexlyst og søvnproblemer. Hvilke af disse midler har du/I på Netdoktor bedst erfaringer med at anbefale?

Jeg vil blive meget taknemmelig for et hurtigt svar, da jeg har det dårligt. Samtidig er jeg mor til et barn. Jeg har en forstående kæreste, som dog er ved at være mentaltræt af min tilstand/vores situation, og så har jeg lyst til at komme tilbage til mit arbejde, som jeg er meget glad for.

Jeg lever sundt, er og har altid været fysisk sund, og tager som

eneste medicin p-piller (Diane Mite).

På forhånd tusind tak for denne mulighed I giver mig, ved at kunne skrive til Jer for hjælp.

Skriv endelig, hvis der er brug for yderligere information.

Med venlig hilsen en spørger

Svar:

Kære sprøger

Din historie er et eksempel på hvor lumsk en depression kan være. At du kan gå længe og have det dårligt uden at sygdommen får sat navn på. Jeg kan godt forstå din skuffelse, når nu sammenhængen omsider bliver klar og du forventer en hurtig hjælp. Man kan selvfølgelig heller ikke udelukke at depressionen er blevet værre i den forløbne tid og at det er derfor du nu føler angst og mere håbløshed.

Remeron er et meget effektivt antidepressivum, som virker efter 14 dage til op til 6 uger. Det vil sige der kan bestemt nå at komme effekt endnu. Bivirkningerne er som du beskriver, og er for nogen meget slemme, for andre ikke særligt vigtige. Remeron er også et af de få præparater der ikke påvirker ens sexlyst. Det gør SSRI'erne (lykkepillerne) derimod i høj grad. Man kan godt øge dosis af Remeron til 45 mg fordelt på to doser, men det vil selvfølgelig også øge bivirkningerne.

Hvis et antidepressivum ikke har virket indenfor en rimelig tid (blandt andet afvejet efter hvor forpint man er) kan man godt supplere med litium. Det har selvfølgelig også bivirkninger, men til gengæld er effekten ret hurtigt indsættende (det vil sige 7-10 dage typisk). Hvis det ikke hjælper skal man selvfølgelig stoppe igen. Der er ingen grund til at tage et stof der ikke hjælper én, men kun giver bivirkninger! Jeg ville derfor ikke være så nervøs for kombinationsbehandlingen.

En anden vældig god mulighed er at kombinere Remeron med noritren. Også det vil give bivirkninger, men måske mildere. Tal med din psykiater om det. Et skift til nogle af de andre præparater du nævner tror jeg ikke så meget på. Du risikerer bare at skulle gå i endnu flere uger for så at skulle konstatere at det heller ikke hjalp.

Endelig vil jeg gerne fremhæve at kombinationen af medicin og samtaleterapi er meget effektiv. Som du anfører i dit brev giver en depression mange problemer i forhold til de pårørende og det er vigtigt at få talt dem grundigt igennem. Ellers bider den sig mere fast, for det er klart at man er ulykkelig oveni depressionen, når man kan mærke at det slider på ens partner. Ofte vil depressionen også være forudgået af belastninger, som det er vigtigt at få bearbejdet. Det lumske er, at det kan være meget små ting, som ikke ville have betydet noget særligt for andre.

Netdoktor og jeg er i øvrigt ved at skrive en del sider der uddyber netop de nævnte forhold meget. De kommer formentligt i september måned.

Venlig hilsen

Poul Videbech

Psykiater

Sidst opdateret: 24.08.2000