Coronavirus: Sådan passer du på din mentale sundhed

Coronavirussen svækker dig fysisk. Men pandemien kan også påvirke dit mentale helbred negativt. Læs her hvordan du bedst passer på dig selv og din psyke i disse tider.

Du læser om det i dit nyhedsfeed på de sociale medier, du hører om det i din radio og i dit TV, og så fylder det en del i dine telefonsamtaler med din familie, venner og kolleger. Den verdensomspændende sygdom COVID-19 er på alles læber lige nu, og det kan påvirke dit mentale helbred.

Syddansk Universitet har derfor samlet en række forskningsbaserede råd, der kan hjælpe dig med at holde din psyke sund og rask.

Læs også: Coronavirus: Sådan beskytter du dig selv og andre

De 7 råd

Syddansk Universitets syv råd til hvordan man kan sikre en robust psyke i en sårbar tid.

Søvn

Søvn spiller en essentiel rolle for både ens fysiske og mentale sundhed. Derfor er det vigtigt at sørge for at få sovet nok. Det gælder særligt i denne tid, hvor nogle kan opleve at være ekstra sårbare på grund af omstændighederne i samfundet. Oplever du søvnbesvær, kan du her blive klogere på søvn og få effektive søvnråd.

Spis sundt

En varieret, sund kost styrker dit immunforsvar, og derfor er det vigtigt særligt i denne tid at sørge for at indtage fødevarer med en afbalanceret mængde af fedt, protein og kulhydrater. Du kan blive klogere på de officielle kostråd, som er udarbejdet af Fødevarestyrelsen her.

Fysisk aktivitet

Landets træningscentre er lukkede og aktiviteterne i din lokale idrætsforening er aflyst. Men selvom mulighederne for træning er begrænsede, er det ikke umuligt at få integreret bevægelse i hverdagen. Har du ingen symptomer på COVID-19, kan du bruge naturen som din træningskulisse. Du kan eksempelvis cykle eller løbe en tur. Du kan også finde en god online træningsrutine, som du kan følge hjemmefra stuen. Uafhængigt af hvad du gør, er det vigtigt for din mentale sundhed, at du er i fysisk bevægelse i din hverdag.

Struktur

Når du ikke længere kan møde fysisk ind på arbejde eller på din uddannelsesinstitution, så kan det være en rigtig god ide at få skabt struktur i hverdagen, da det for mange kan give en følelse af overskud at følge rutiner og ritualer. En god måde at få mere struktur på hjemmekontoret er derfor at skrive sine gøremål ned og dermed strege dem over én efter én, når opgaverne er løst.

Læs også: Coronavirus: Sørg for at få motioneret

Hold kontakten

I denne tid hvor fysisk kontakt med andre er begrænset til det minimale, er det vigtigt for dit mentale helbred at sørge for at være i kontakt med andre på en anden måde. Et godt råd er at etablere en virtuel kontakt med venner, familie og kolleger. I kan eksempelvis tale sammen i telefon, spise middag sammen via et videoopkald eller spille et spil sammen online.

Gør noget meningsfuldt

For mange kan de mange hjemmedage flyde sammen, og man kan få en følelse af, at man ikke udretter noget vigtigt i sit liv. Derfor er det essentielt at skabe rammer for sig selv, der giver følelsen af, at man gør noget meningsfuldt og har noget meningsfuldt at stå op til i hverdagen. En måde at gøre dette på er ved at sætte nogle meningsfulde mål for dagen eller ugen. Du kan eksempelvis sætte det mål, at du gerne vil tilbyde indkøbshjælp til din nabo, hjælpe din kammerat med studierne over videoopkald eller melde dig som frivillig. Du kan også udvise samfundssind i din dagligdag ved at vælge at blive indendøre og holde afstand, når du handler.

Husk at holde pause

Er du meget bekymret over situationen, kan det være en idé at holde en pause fra mediernes dækning af coronavirussen. De mange opdateringer og nyheder om situationen kan udløse en stressende fornemmelse hos nogen. Oplever du dette, kan det være en god idé at holde igen. Du kan sætte en begrænsning for dig selv, der lyder på, at du kun må tjekke op på nyheder og opdateringer om virussen op til to gange om dagen. Her er det i øvrigt særligt vigtigt, at du vælger pålidelige medier, så du ikke bliver fejloplyst.

Al den energi du så ville have brugt på at se, lytte og læse om coronavirussen, kan du nu i stedet bruge på at udrette noget andet i din hverdag. Du kan eksempelvis starte på et nyt kreativt projekt eller lave noget, der får dig til at koncentrere dig såsom f.eks. at lægge et puslespil, høre lydbøger eller sågar gå igang med at lære et nyt sprog. Dette kan virke afstressende og styrke dit mentale helbred i denne sårbare tid.

Få flere nyheder i Netdoktors nyhedsbrev


Kilde: Syddansk Universitet

Sidst opdateret: 30.03.2020