Studie slår fast: Fuldkorn bedre end hvidt brød

Fuldkorn har god effekt på kroppens inflammationsniveau og mindre gluten giver mindre oppustethed, viser nye studier.

Et nyt studie fra DTU Fødevareinstituttet viser, at kroppens inflammationsniveau falder, når man spiser fuldkorn frem for raffinerede kornprodukter, og især rugbrød har en god effekt. Det er godt, for et nedsat inflammationsniveau sænker risikoen for udvikling af hjerte-karsygdomme og type-2 diabetes.

Det er ikke helt ny viden, men studierne er med til at underbygge det allerede kendte kostråd om at spise fuldkorn.

"Vores studier er således med til at øge det videnskabelige belæg for kostrådet om at vælge fuldkornsvarianter for din sundhed, når du spiser brød, pasta og andre kornprodukter", udtaler forskningsgruppeleder og professor Trine Rask Licht.

Læs mere om fuldkorns forebyggende effekt af sygdom

Glutenfattig kost kan hjælpe på oppustethed

Forskerne undersøgte også effekten af en kost med mindre gluten. Det viste sig at mange af deltagerne følte sig mindre oppustede når de spiste glutenfattigt. Det kan hænge sammen med, at der sker en ændring i bakteriesammensætningen i tarmen, når man spiser mindre gluten, som giver mindre gasudvikling.

Så hvis du føler dig oppustet, kan det være en idé at forsøge at spise mindre gluten. Men ikke al gluten. Professor Trine Rask Licht anbefaler, at det er de hvide raffinerede brødtyper man dropper, og bliver ved at spise fuldkorn for at få den gavnlige effekt.

Læs flere grunde til at spise fuldkorn

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilde: DTU Fødevareinstituttet

Sidst opdateret: 13.02.2019