Annonce

Lidt men godt: Fysisk aktivitet gør underværker for din sundhed

Et par tusind skridt mere om dagen kan næsten halvere risikoen for at dø for tidligt. Det viser et nyt norsk studie.

Tag cyklen på arbejde, gå en lille tur i skoven eller vælg trapperne i stedet for elevatoren. Mulighederne for at få en lille smule ekstra fysisk aktivitet ind i hverdagen er mange. Og faktisk kan bare en lille smule mere aktivitet gøre en stor forskel for dit helbred.

Et nyt norsk studie har nemlig netop vist, at du kan halvere risikoen for at dø tidligt, hvis du sætter lidt mere tid af til at få rørt dig hver dag.

Læs også: En gåtur i arbejdstiden løfter humøret

2400 skridt gjorde markant forskel

I studiet har forskerne fulgt mere end 2000 personer, som var 40 år eller over. I en uge blev alle deltagere udstyret med et såkaldt accelerometer, som er et apparat, der registrerer alle skridt, man tager. De mindst aktive gik i gennemsnit 4600 skridt, mens de mest aktive gennemsnitligt gik 11000 skridt.

Ni år senere gik forskerne ind i det, der hedder “Dødsårsaksregisteret” (den norske pendant til det danske “Dødsårsagsregistret), og så efter forsøgsdeltagerne. 119 af deltagerne var døde.

Læs også: Gevinster ved at motionere

Forskerne gjorde et interessant fund, da de sammenlignede de personer, som havde gået mindst, med dem som havde gået næstmindst. Sammenligningen viste nemlig, at dem, der gik næstmindst, havde halvt så stor risiko for at dø tidligt, som dem der gik mindst. Forskellen på de to grupper var 2400 skridt - således gik de mindst aktive 4600 skridt, mens de næstmindst aktive gik 7000.

Forskerne tog højde for forskellige andre dødsårsager for eksempel dødsfald forårsaget af diabetes eller rygning. De understreger, at tidligere undersøgelser allerede peger i samme retning som det nye studie, men at flere studier er nødvendige for at klart at kunne konstatere en sammenhæng.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Forskning.no

Sidst opdateret: 02.12.2021

Annonce