Annonce

Gode råd til dig der skal på vandretur i sommerferien

Har du planer om en god, lang vandretur i sommerferien? Så får du her nogle gode råd om, hvordan du håndterer vabler, sørger for nok væske og sikrer energiniveauet hele vejen.

Vi vandrer som aldrig før, og særligt under corona-pandemien er vandre- og gåturen blevet en folkesport. Faktisk viser tal fra Idrættens Analyseinstitut, at gå- og vandreture var den mest populære idrætsaktivitet blandt voksne i 2020.

Og selvom en gå- eller vandretur kan virke forholdsvis harmløs sammenlignet med eksempelvis styrketræning eller løb, så er det altså ikke bare at sætte det ene ben foran det andet og komme afsted. Skal man ud på en længere gåtur, kræver det nemlig lidt forberedelse for, at kroppen kan komme godt igennem turen.

Hos Dansk Vandrelaug har de helt styr på, hvad der skal til for at få gode oplevelser med vandre- og gåture. De har udgivet en række gode råd om, hvad man skal være opmærksom på både før, under og efter turen. Rådene kan du bruge, uanset om du skal ud og gå en længere tur herhjemme, eller om du er på vej på vandreferie i udlandet.

Læs også: Sådan kommer du i gang med motion

Før din vandretur

Det er vigtigt at være godt forberedt, når du skal ud og gå langt. Er du ikke det, risikerer du, at kroppen trættes og ikke samarbejder, og det kan forringe din vandreoplevelse. Inden du begiver dig ud på landevejen eller i skoven, er det særligt vigtigt at være opmærksom på dit udstyr.

Vær godt klædt på

Hos Dansk Vandrelaug anbefaler de, at du klæder dig på i lag, hvis du skal ud og gå langt. På den måde kan du nemlig klæde dig af og på, som temperaturen stiger eller falder.

Det er også vigtigt at være opmærksom på sit strømpevalg. De rigtige sokker nedsætter nemlig risikoen for vabler. Har man plads i skoen, er det en god idé at have et par tynde strømper i kunststof, eksempelvis polyester, inderst og et par uldsokker yderst.

De bedste sko, du kan iføre dig til vandreturen er et par vandrestøvler, fordi de giver god støtte til anklerne. Ligger du ikke inde med et par vandrestøvler, kan løbesko eller vinterstøvler også godt bruges, hvis du går godt i dem.

Væk med vablerne

Vabler kan opstå som følge af tryk eller gnidninger på huden, og det er en af vandrerens værste fjender. Vabler kan komme midt under turen, så det er en god idé at være forberedt og have vabelplaster med, så turen ikke blive ødelagt af de små blærer. Vabelplasteret skal på, så snart du mærker, at vablen er på vej.

Læs også: 5 gode råd mod vabler

Stræk ud

Dansk Vandrelaug anbefaler, at du strækker ud inden din vandretur, så du gør kroppen klar til de strabadser, den skal til at gennemføre.

Under din vandretur

Når du har fået styr på tøj, sko og vabelplaster, og er kommet afsted ud at trave, så handler det om at holde energiniveauet oppe, så du kan gennemføre hele din tur. Det har Dansk Vandrelaug også nogle tips til.

Hvad skal man spise?

Det er vigtigt, at kroppen har noget at forbrænde, så du får energi til at gennemføre din tur. Det betyder, at du skal spise godt med mad - og ikke mindst den rigtige kombination af mad. Tænk over det, når du spiser morgenmad og smører din madpakke.

Dels er det vigtigt, at du spiser sund mad, som holder dig mæt i lang tid. Dels er det vigtigt at sørge for snacks som eksempelvis tørret frugt eller lignende, så du ikke går “sukkerkold” på din vandretur.

Hvis du tænker, at et stykke chokolade kunne være lækkert undervejs på din tur, så kan det faktisk være en dårlig idé. Spiser du et meget sukkerholdigt stykke slik, som eksempelvis chokolade, så ryger din forbrænding i vejret, men ganske kort tid efter vil den dale hurtigt igen, og så bliver du træt.

Hold væskebalancen

Så vigtigt, som det er at holde energiniveauet højt, lige så vigtigt er det at holde en stabil væskebalance. Sørg derfor for at have godt med vand med, og drik også gerne godt hjemmefra.

Husk, at der skal mere vand til, når solen skinner.

Læs også: Få en sund væskebalance

Stræk ud

Får du ondt i benene undervejs på turen, så giv dig selv tid til at lave en strækøvelse, når du alligevel holder pause.

Efter vandreturen

Når du kommer hjem fra din vandretur, er der ifølge Dansk Vandrelaug nogle sidste ting, som det er godt at være opmærksom på, inden du smider dig i sofaen og slapper af.

Husk flåt-tjek

Færdes du i naturen, er der en stor risiko for at få flåter. Flåter opholder sig i grønne områder, og bider sig gerne fast i bare menneskeben, der for eksempel nyder en gåtur i skoven. Flåter kan være bærere af sygdommen borrelia, og derfor er det vigtigt, at man får fjernet de små kræ hurtigt.

Tjek derfor din krop for flåter, så snart du kommer hjem fra din vandretur. Det er særligt armhuler, knæhaser, lyske, hovedbund og ører, som er udsatte.

Læs også: Skovflåter: Guide til at tjekke og fjerne

Stræk ud

Lige så vel som udstrækning er vigtigt før og under din vandretur, er det også en god idé at huske, når du kommer hjem igen. Så bliver du nemlig ikke så øm i kroppen.

Du kan få mere information og inspiration til vandreture på Dansk Vandrelaugs hjemmeside dvl.dk.

God tur!

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Dansk Vandrelaug, Idrættens Analyseinstitut og Netdoktors egne artikler om Flåter og Vabler

Sidst opdateret: 30.06.2021

Annonce