Hjernen lagrer information i søvne

Ny fransk forskning viser, at hjernen kan opfange og lagre informationer under REM-søvnen. Det betyder, at vi kan lære, mens vi sover.

Du har nok oplevet, at der ikke har været nok timer i døgnet, når du har skulle terpe til en svær eksamen eller udarbejde en præsentation til arbejdet. Nu viser et nyt forskningsstudie, at vi kan lære, mens vi sover.

Dog må du lægge drømmen, om at lære et nyt sprog, mens du sover, på hylden. Forskningsresultaterne gælder kun simpel mønstergenkendelse og ikke læring af fremmedsprog eller fysik.

Studiet viser dog, at hjernen er i stand til at opfange nye informationer under nattesøvnen, som både kan lagres eller undertrykkes, alt afhængigt af den søvnfase du befinder dig i.

Det er nemlig i den såkaldte REM-søvn, at vi bør være i stand til at lære. Imens kan det ikke lade sig gøre, når vi er i en dyb søvn.

Læs også: Søvn - hvad er normalt

Læring og søvn

I det franske studie blev 20 forsøgspersoner observeret, mens de sov. Forskerne kunne derefter måle aktiviteten i deltagernes hjerner, via hjernescannere.

Deltagerne blev udsat for hvid støj, som for eksempel kan være musik, da de var i REM-søvn, hvor hjernen er mest aktiv. Den følgende dag kunne deltagerne genkende mønstrene fra støjen bedre end, hvis de ikke havde hørt den om natten, og de fik lettere ved udenadslære. Det viser, at deltagerne havde lært i løbet af nattesøvnen.

Det gik dog helt den modsatte vej, hvis deltagerne blev udsat for støjen, imens de var i en dyb søvn. Det resulterede i, at de ikke kunne genkende mønstrene, og at de endda fik svære ved, at lære dem.

Læs også: Søvnproblemer

Søvnstadier

Studiet viser, at søvnstadiet har en stor betydning for vores evne til at lære, mens vi sover. Her kan du se de forskellige søvnfaser, du gennemgår under en nattesøvn. De fire faser gentages mellem 4-7 gange om natten:

  1. Døs: Her venter du på at falde i søvn, og de elektriske impulser i hjernen daler.

  2. Let søvn: I denne søvnfase mister du forbindelsen med din bevidsthed.

  3. Dyb søvn: I det tredje stadie er du i den dybeste søvn. Hvis du bliver vækket under din dybe søvn, kan du føle dig desorienteret.

  4. REM-søvn: Du begiver dig ind i denne søvnfase cirka halvanden time efter, du er faldet i søvn. Her er dine hjernebølger næsten, som når du er vågen, men alle kroppens muskler er afslappede. Det er i denne fase, hvor man ofte drømmer og ifølge det nye studie, den fase, hvor du kan lære.

Få flere nyheder om sundhed her


Kilder: “Formation and suppression of acoustic memories during human sleep” og Netdoktors egen side: Søvn - hvad er normalt.

Sidst opdateret: 15.08.2017