Risikoen for demens falder

I disse dage er der gode nyheder til ældrebefolkningen og alle os andre. En netop offentliggjort undersøgelse fra det videnskabelige tidsskrift New England Journal of Medicine viser nemlig, at risikoen for at få en demenssygdom er faldende blandt de 60+-årige i den vestlige verden.

Hvert år rammes cirka 15.000 danskere af en demenssygdom, men fordi vores levealder stiger, er det samlede antal demente ikke nødvendigvis nedadgående.

Dog kan den enkelte ældre glæde sig over, at sandsynligheden for, at han eller hun bliver ramt af en demenslidelse på et tidspunkt i livet, er reduceret med mere end 40 procent siden slutningen af 70'erne.

"Det er et meget omhyggeligt arbejde, og det viser, at mennesker i højindkomstlande i disse årtier bevarer de kognitive funktioner længere end tidligere. Når antallet af demente stiger, skyldes det, at risikoen for demens vokser med alderen – og samtidig øges livslængden og andelen af ældre i alle vestlige lande", fortæller Kaare Christensen, professor på Dansk Center for Aldringsforskning ved Syddansk Universitet.

Læs også: Hvorfor bliver man dement?

Årsagen er endnu ukendt

Den præcise årsag til, at risikoen er faldende, er endnu uvis, men undersøgelsen peger blandt andet på, at de ældre mennesker gennem de seneste 40 år er blevet bedre til at holde styr på blodtrykket, ligesom lægerne er blevet bedre til at forebygge og behandle forhøjet blodtryk og blodpropper, når de opstår. Og dette har en væsentlig relation til demens.

På trods af at man endnu ikke kender den præcise årsag til, at risikoen for demens er faldende, kan man dog sagtens selv gøre en aktiv indsats for at mindske risikoen for at få en demenssygdom.

Læs også: Sådan holder du hjernen skarp!

5 gode råd - Sådan nedsætter du risikoen for demens

1. Hold hjernen aktiv

Jo mere du bruger din hjerne, jo mere robust bliver den. Sørger du for at holde din hjerne aktiv ved at lære nye ting, også efter du har forladt arbejdsmarkedet, vil hjernen have mere at stå imod med, hvis den skulle blive syg.

2. Bevæg dig

Forskning viser en klar sammenhæng mellem fysisk aktivitet hos midaldrende og ældre og nedsat risiko for demens. Fysisk aktivitet stimulerer nemlig hjernen og kan både virke forebyggende og have en positiv effekt, hvis man allerede har en demenssygdom.

3. Vær social

Et aktivt socialt liv har en stimulerende virkning på din hjerne og dennes funktioner, ligesom det nedsætter risikoen for nedtrykthed og ensomhed.

4. Hold en sund livsstil

Risikoen for demenssygdomme bliver øget, hvis du ryger, har et højt alkoholforbrug og har usunde kostvaner.

5. Kontrollér dit blodsukker, blodtryk og kolesteroltal

Forhøjet blodtryk, et højt kolesteroltal samt dårlig reguleret diabetes kan alt sammen føre til demens. Har du symptomer, der kunne have forbindelse til en af disse lidelser, bør du opsøge din praktiserende læge.

Kilde: Nationalt videnscenter for demens og Politiken

Sidst opdateret: 25.02.2016