Sådan bliver du en god løber


Alle kan lære at løbe og blive så glade for det, at de opnår langvarig succes. Det handler om at finde den rette motivation, have realistiske forventninger og sætte sig et konkret mål. Få løbetræner og coach Kristian Uhd Jepsens bedste tips!

Motivér dig selv

Du har måske læst, at det er sundt at løbe, og tænker, at du også burde løbe. Men hvis du vil opnå langvarig succes, gælder det om at se på, hvad der rykker for dig som person.

- Spørg dig selv: ”Hvad gør, at jeg får en positiv oplevelse ud af det?” Du skal virkelig kunne mærke lysten til at løbe, og når du er ude at løbe, skal du have en følelse af, at det er overkommeligt og fedt.

Brevkasse: Hjælp! Jeg har ondt i hælen ved løb

Det rigtige udstyr

Det er utrolig vigtigt at gå forsigtigt frem, når du går i gang med at løbe for at undgå overbelastningsskader. Løb er en anderledes hård belastning end almindelig gang – ved løb rammer benet i landingsfasen jorden med cirka fire gange kropsvægten, og det er en stor belastning for især fødder, knæ og hofter. Så selvom man tænker, at det er let at løbe, skal kroppen langsomt vænnes til det. Skader opstår typisk, når man lægger for hårdt ud med sin træning, eller fordi man bruger forkerte sko.

Træningsprogrammer og intervaltræning

Når udstyret er i orden, er det tid til at finde et træningsprogram – dels er det mere motiverende at følge et på forhånd fastlagt program, og dels undgår man skader. Hvis ikke man ønsker eller har mulighed for at deltage i en løbeklub, kan man bruge en personlig træner eller downloade et begynderprogram fra nettet, finde et i et blad, en bog eller en avis.

Læs mere: Løb - uden at få skader!

Gode råd – sådan bliver du en god løber

  • Sæt dig et overskueligt mål. Hvis du vil løbe et halv-marathon, så start med små delmål, der ikke går for langt frem i tid.

  • Gør dit mål så konkret som muligt. Bestem dig for, hvad du helt præcist vil opnå, og sæt gerne en dato for, hvornår dit mål skal være opnået – men vær realistisk!

  • Se på dine vaner. Hvornår kan du få tid til at løbe? Find et tidspunkt, og gør løb til en naturlig del af din hverdag, som du ikke behøver at tænke så meget på.

  • Meld dit mål ud til andre. Når du fortæller andre om dit mål, har du lettere ved nå det.

  • Meld dig ind i en løbeklub. Når du er i et forpligtende fællesskab, er det lettere at komme ud ad døren, få støtte fra andre i samme situation og udveksle erfaringer.

  • Stil en belønning i udsigt. Det hjælper at have noget at se frem til, så lov dig selv noget nyt lækkert udstyr, et løbeblad eller andet, der kan motivere dig til at blive ved med at løbe.

  • Sørg for at få positive erfaringer. Brug et par minutter efter hvert løb på at tænke over, hvad der var godt ved løbet. Så vil du huske det næste gang, du skal i løbeskoene.


FÅ FLERE GODE TIPS OM DIN SUNDHED HER!

Sidst opdateret: 04.05.2016