Annonce

Sådan holder du formen ved lige i pollensæsonen

For folk med pollenallergi kan det være svært at være aktiv udendørs, når pollensæsonen raser. Nu skal en ny kampagne hjælpe de allergiramte danskere op ad stolene og i gang med motionen.

Rigtig mange pollenallergikere fravælger udendørs motion, mens pollensæsonen står på. Faktisk viser en undersøgelse fra Astma-Allergi Danmark, at danske pollenallergikere tilsammen har meldt afbud til sport og idræt op mod en million gange i løbet af en pollensæson.

Men sådan behøver det ikke at være. Godt nok indbyder de rindende øjne, den kløende næse og nyseanfaldene ikke ligefrem til en løbetur i sommervarmen, men er allergien velbehandlet, så er der altså ikke noget i vejen for at holde sig aktiv i pollensæsonen.

Det er budskabet i en ny kampagne fra Astma-Allergi Danmark. Kampagnen “Kom i gang” skal guide allergiske danskere til at dyrke motion, selvom det er pollensæson. På kampagnens hjemmeside komigang.astma-allergi.dk kan du både finde viden om pollenallergi samt gode råd om en aktiv sommer.

Læs også: Kend din pollensæson

Vigtigt med den rigtige behandling

Hvis man er allergisk over for pollen, vil det typisk vise sig i sommerhalvåret med symptomer som kløende og rindende øjne og løbende næse. Det er heller ikke ualmindeligt at føle sig træt og uoplagt, ligesom følelsen af at være i dårlig form eller have svært ved at få vejret er velkendt.

Ifølge Astma-Allergi Danmark kan disse symptomer dog mindskes i så høj grad, at man faktisk kan leve et aktivt liv med få eller ingen symptomer, såfremt allergien er velbehandlet.

Læs også: Antihistaminer

Fem gode råd til motion i pollensæsonen

Hvis du har fået mod på at komme i gang med motionen, selvom du lider af pollenallergi, så kan du følge disse råd fra Astma-Allergi Danmark:

  • Brug appen Dagens Pollental til at planlægge dine aktiviteter på tidspunkter, hvor du er mindst muligt generet af pollen. I appen finder du blandt femdøgnsprognoser og pollengrafer.

  • Planlæg din træning, så den foregår morgen eller aften. Her er nemlig knapt så meget pollen i luften.

  • Tænk over, hvor du dyrker motion. Det kan for eksempel være en god idé at bruge skoven, hvor træerne kan fungere som filter eller dyrke motion langs vandet, hvor der ofte ikke er så meget pollen. Undgå dog skove med træer af den type, du ikke tåler.

  • Brug solbriller og hat eller kasket. Det kan nemlig skærme øjnene for pollen, så du mindsker symptomerne der.

  • Sørg for at lægge dit træningstøj til vask med det samme og skyl dit hår umiddelbart efter en træning, så pollen ikke sidder fast i tøj og hår.

Læs også: Når næsen løber af allergi og høfeber

Tager man sin medicin korrekt, vil langt de fleste opleve, at deres symptomer mindskes eller forsvinder. Er man fortsat generet af sin pollenallergi i en grad, så man ikke føler, at man kan leve et aktivt liv, så kan det være en god idé at blive tjekket for astma, da astma-symptomer kan forværres i pollensæsonen, og kræver en anden behandling end allergi.

Du kan finde flere gode råd og viden om allergi og motion på kampagnesiden https://komigang.astma-allergi.dk/.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Astma-Allergi Danmark og Kom i gang

Sidst opdateret: 18.05.2021

Annonce