Sådan vælger du løbesko

Når du skal vælge nye løbesko, er der mange ting, du bør overveje. Her har vi samlet nogle af dem.

Solen skinner, og forårstemperaturerne begynder at vise sig. Hvad er bedre end en lille løbetur i det friske vejr? Det er blevet løbesæson igen. Og her kan det være fristende at skifte de gamle støvede løbesko i kælderen ud med et par nye. Men der findes mange forskellige typer af løbesko. Derfor kan det være en god idé at vælge en butik, hvor du kan få kvalificeret rådgivning. For at lette købet er der er nogle ting, du med fordel kan overveje, før du går ud for at finde den optimale løbesko.

Læs mere om løbeskader og se øvelser til forebyggelse

Det bør du overveje på forhånd:

Hvilket underlag vil du løbe på?

Om du vil løbe på hårdt underlag, ujævnt underlag, løbebånd eller fortov, har betydning for den type af sko, som du bør købe. Hvis du løber på hårdt underlag frem for løbebånd, er det fx mere fordelagtigt med øget støddæmpning.

Hvor tit, hvor langt, og hvor hurtigt vil du løbe?

Overvej om du vil satse på en sko, der holder længe eller en sko, der er let.

Hvilken type fod har du?

Kendskab til din fodtype vil sikre, at du får et par sko, der passer til dine fødders form og til de biomekaniske behov, som du har under dine løbeture. Fødder inddeles traditionelt i de tre mest almindelige fodtyper: Normal, platfod (fladfod) og hulfod. En måde at bestemme din fodtype på er at gøre dine fødder våde og studere fodaftrykket på gulvet.

Læs mere om valg af løbesko

Gode råd når du står i butikken

  • Har butikken mulighed for at foretage en løbetest, så benyt dig af tilbuddet.

  • Tag eventuelt dine gamle løbesko med ned til ekspedienten i butikken. Kig på dem og vis hvor de er slidte, da det kan fortælle lidt om, hvordan du løber.

  • Når du har fundet en sko, så pres hælen og tåen mod hinanden så skoen bøjer. Skoen bør ikke bøje på midten, men derimod bøje i forfoden, ligesom den vil gøre det under løb.

  • Prøv løbeskoen i butikken. Den skal sidde fast til foden uden at stramme og efterlade en halv til en centimeter friplads fremme i skoen, idet foden forlænges, når den alene bærer din kropsvægt under løb. Skoen skal føles stabil, når du småløber i den, og der må ikke være materiale eller syninger, der gnaver din fod. Din akillessene bag på hælen må heller ikke blive generet, men skal have lov til at bevæge sig frit. Køb eventuelt sko efter en løbetur eller sidst på dagen, hvor fødder er lidt bredere og længere end om morgenen.

Løbesko kan ikke anbefales som gå-sko

Løbesko er designet til at løbe i, og det kan for det meste ikke anbefales, at man bruger dem til at gå i. Man sætter nemlig foden forskelligt i jorden, når man løber, og når man går. Gå-sko må gerne have en smallere, fladere og mere afrundet skosål end løbesko.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilde: Netdoktors artikel: Valg af løbesko

Sidst opdateret: 18.02.2019