Stress: Sådan hjælper du din kollega

Har du lagt mærke til, at din kollegas humør har skrantet lidt på det seneste? Har hun måske virket lidt mere irritabel? Har du tænkt på, om hun kunne være stresset? Læs med her, og bliv klædt på til at hjælpe din stressede kollega.

Stress er et stort problem for rigtig mange danskere, og en af de største årsager til sygefravær på arbejdspladserne.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er andelen af danskere, der oplever et højt stressniveau steget til 25,1 procent i 2017. Et højt stressniveau vil ifølge Sundhedsstyrelsen sige, at man i høj grad oplever livet som uforudsigeligt, ukontrollerbart og belastende.

Er du begyndt at lægge mærke til, at din kollega er mere irriteret end ellers eller måske i dårligt humør, så kan det være nærliggende at forsøge at hjælpe. Men det kan være rigtig svært at vide, hvor man skal starte, og hvor man skal slutte, når det kommer til at hjælpe en kollega, der er ramt af stress.

Vi har samlet nogle redskaber og tips til, hvordan du bedst hjælper en stresset kollega.

Læs også: Symptomer på stress

Lær stresstrappen at kende

Et redskab, som man kan bruge til at holde øje med sine kollegers mentale trivsel på jobbet, er stresstrappen. Hvis man lærer den at kende, kan man hurtigt blive opmærksom på, hvornår noget ikke er, som det skal være hos kollegaen.

Stresstrappe udarbejdet af Malene Friis Andersen og Marie Kingston i bogen Stop Stress - en håndbog for ledere. 
Grafik af Netdoktor Stresstrappe udarbejdet af Malene Friis Andersen og Marie Kingston i bogen Stop Stress - en håndbog for ledere. Grafik af Netdoktor

- Stresstrappen er et udmærket værktøj, fordi den beskriver den langsomme proces, hvor det bliver værre og værre, siger Bo Netterstrøm, der er speciallæge i samfunds- og arbejdsmedicin og ekspert i stressrelaterede lidelser.

Når man bliver ramt af stress, rammer det hele nemlig sjældent på en gang. Det er en gradvis proces, hvor symptomerne bliver mere og mere udtalte og alvorlige.

På stresstrappen illustreres denne bevægelse. Fra at man er tempereret og i balance, til man begynder at kravle ned ad trappen trin for trin, hvor symptomerne bliver værre, og til man til sidst ender på det nederste trin, hvor man er så udbrændt, at man sandsynligvis vil være nødt til at sygemelde sig.

Læs også: 8 tegn på stress du ikke må ignorere

Reager hurtigt

Stresstrappen er god at kende, hvis du ønsker at være ekstra opmærksom på dine kollegers mentale trivsel. Bo Netterstrøm forklarer:

- Hvis vi kan fange noget allerede på trin to, så er meget jo gjort.

Det er altså vigtigt at reagere hurtigt, allerede når kollegaen bevæger sig ned på trin to og måske begynder at miste overblik eller tale og spise hurtigere.

Men hvordan tager man lige den samtale? For manges vedkommende kan det måske virke grænseoverskridende.

Og det er der noget om, mener Bo Netterstrøm. Men ifølge ham handler det om relationen mellem kollegerne. Er man tæt med den kollega, der er begyndt at opføre sig anderledes, vil der ifølge Bo Netterstrøm ikke være noget i vejen for at spørge ind:

- Jo mere man kender hinanden, desto bedre adgang har man egentlig til at spørge helt simpelt: “Hvordan har du det?” eller “Er der noget, der går dig på?”. De fleste mennesker vil jo være glade for, hvis de har det skidt, at der er nogen, der spørger, hvordan de har det, siger han.

Respekter et nej

Når du har taget det første skridt og spurgt din kollega om, hvordan han eller hun har det, så har du åbnet op for en dialog. Og den er vigtig, hvis du gerne vil hjælpe din kollega. Bo Netterstrøm forklarer, hvorfor dialogen er så vigtig:

- Det kan være at kollegaen i første omgang, står lidt af på det, men så må man give en åbning og sige: “Hvis der er noget, du vil tale om, så sig til”. På den måde demonstrerer man sin åbenhed og sin villighed til at tage sig af det, hvis der er noget, siger han.

Men stress kan være rigtig svært at tale om, for den der er ramt. Derfor skal du også respektere, hvis dine gode intentioner bliver afvist af kollegaen.

- Det kan være, at hun siger, at hun bare har sovet dårligt i nat, og så skal man trods alt respektere en pæn afvisning, lyder det fra Bo Netterstrøm.

Læs også: Brevkassen: Hukommelsesproblemer eller stress

Klæd kollegaen godt på

Når du har fået åbnet dialogen med kollegaen, er det første spadestik taget. Nu handler det om, at kollegaen skal have noget hjælp. Afhængigt af, hvor på stresstrappen kollegaen befinder sig, er der forskellige scenarier. Er kollegaen for eksempel på det nederste trin, vil der være mere alvorlige konsekvenser, end hvis hun befinder sig på det tredje trin.

Men disse scenarier afhænger også af ledelsen på arbejdspladsen. Derfor er det vigtigt, at den stressede kollega får talt med den nærmeste leder om sin situation. Men den samtale kan være svær at have. Ifølge Bo Netterstrøm kan især angsten for at blive fyret ligge og rumstere i baghovedet inden sådan en snak.

Derfor er det vigtigt, at du hjælper med at klæde din kollega godt på til at have en samtale om stress med lederen. Ifølge Bo Netterstrøm handler det om, at få indkredset og konkretiseret problemet, så kollegaen ikke er usikker på, hvad det er, der er galt.

Du kan også introducere stresstrappen til din kollega. På den måde kan kollegaen udpege for lederen, hvor på stresstrappen han eller hun befinder sig. Det kan også være med til at gøre det håndgribeligt for både kollega og leder.

Husk din sygemeldte kollega

Det kan ske, at der bliver reageret for sent. Måske først når kollegaen befinder sig på trin fire eller fem på stresstrappen, hvor sygefraværet stiger og en langvarig sygemelding kan være nødvendig.

Hvis det når så vidt, er det ifølge Bo Netterstrøm vigtigt, at man ikke kapper båndet til kollegaen, mens vedkommende er sygemeldt.

- De fleste mennesker føler sig meget isolerede i den situation, så derfor er alt mulig kontakt af værdi, så man ikke føler, at man er glemt. Så kan man også høre lidt om, hvordan det går på arbejdet. Det er guld værd, og det bør alle gøre - også lederen, siger han.

Er du og den sygemeldte tætte kollegaer, er der altså ingenting i vejen for, at du ringer eller skriver eller måske endda spørger, om du må komme på besøg hos kollegaen. Det hjælper nemlig at inkludere kollegaen i arbejdsfællesskabet.

På den måde kan det også blive lettere for kollegaen at vende tilbage til jobbet igen efter sin sygemelding, fordi han eller hun ikke vil føle, at de er gået glip af så meget.

Læs også: Sådan forebygger du stress

En god kollegasnak er guld værd

Ifølge Bo Netterstrøm er en af grundpillerne på en god arbejdsplads, at der er et godt fællesskab mellem kollegerne. Hvis man har nogle gode relationer på sit arbejde, bliver det nemlig også lettere at tage de svære snakke om for eksempel stress.

Han har nogle gode råd til, hvordan man danner det gode fællesskab på arbejdspladsen:

  • Sid sammen i frokostpausen.
  • Drik kaffe sammen i pauserne.
  • Tal om andet end arbejde.
  • Prøv at lære nogle stykker at kende personligt, lær hvor de bor, hvem de er gift med og så videre.

-Det tror jeg er vigtigt, siger han og fortsætter: Alt muligt fællesskab, socialt fællesskab, holde fester sammen, hvad ved jeg, men frokost og pauserne er vigtige til at opnå den der samhørighed og tryghed ved hinanden.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Speciallæge i samfunds- og arbejdsmedicin Bo Netterstrøm, Sundhedsstyrelsen og Netdoktors egen artikel Stress - hvad er det?

Sidst opdateret: 19.10.2020