Studie: Håndter din frygt med mindfulness

Mindfulness-træning kan hjælpe dig med at håndtere dine frygtreaktioner. Det viser et nyt studie fra Syddansk Universitet.

Mindfulness-træning er i de seneste par år blevet brugt i behandlingen af både angst og depression. Særligt er det de to behandlingsprogrammer, Mindfulness-Baseret Stress Reduktion (MBSR) og Mindfulness-Baseret Kognitiv Terapi (MBKT), der har vist sig at have en dokumenteret effekt.

Nu har et nyt studie fra Syddansk Universitet (SDU) påvist, at mindfulness-træning også kan være behjælpelig i behandlingen af frygt. Studiet, der er et samarbejde mellem forskere fra SDU og internationale samarbejdspartnere, herunder universiteterne i Lund og Uppsala samt Mt Sinai Medical School i New York og Peking Universitet, er baseret på tests med mindfulness-app’en Headspace.

Læs også: Sådan hjælper mindfulness på smerter

Virker mod frygt

Studiet er baseret på et forsøg med 29 personer, der er delt op i to grupper. Den ene gruppe har været igennem et fire ugers langt træningsforløb med mindfulness, mens den anden gruppe ikke har foretaget sig nogen form for mental træning.

Efter fire uger blev begge grupper udsat for en test, hvor de blev vist en række billeder, samtidig med de fik små stød. Formålet med de elektriske stød var at få testpersonerne til anse billederne som noget dårligt.

Næste fase af forsøget viste, at når testpersonerne så billederne igen uden at få stød, udviste de frygt i form af forhøjet svedproduktion.

Dagen efter forsøgets anden fase blev begge grupper eksponeret for de samme billeder, og her blev der observeret en forskel mellem de to grupper. Forsøgspersoner, der havde været igennem et mindfulness forløb, viste mindre frygt end den anden gruppe. Dette resultat har fået forskerne til at konkludere, at mindfulness også kan være et effektivt redskab i behandlingen af frygtreaktioner.

- Vi kan nu vise, at mindfulness ikke kun har en effekt på subjektive oplevelser af negative følelser, som tidligere forskning har vist, men også at man faktisk kan se en betydelig effekt på stressreaktioner, selv ved en begrænset mængde træning, fortæller Johannes Bjørkstrand, post doc på Syddansk Universitet.

Du kan læse mere om studiet her.

Få flere nyheder i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Syddansk Universitet og Netdoktors artikel “Mindfulness som behandlingsmetode”

Sidst opdateret: 16.03.2020