7 tips mod flyskræk

Hvis du er bange for at flyve, kan det være en pine at starte ferien med en flyrejse. Her får du tips til, hvordan du kan lægge en dæmper på flyskrækken.

Hvis du lider af flyskræk, har du nok hørt velmenende kommentarer om, at det er langt sikrere at flyve end at køre bil. Men det kan være en ringe trøst, når turbulensen får det til at vende sig i maven.

De fleste, der lider af flyskræk, er især nervøse under take-off, landing og ved turbulens, og kæmper måske med hjertebanken, svedige håndflader og spændte skuldre.

Heldigvis kan du selv gøre noget for at dæmme op for angsten.

Det kan du gøre

  1. Tag afsted mod lufthavnen i god tid, så du ikke stresser over at have travlt. Stress påvirker flyskrækken negativt.

  2. Rejs i bekvemt og løstsiddende tøj, så du kan føle dig godt tilpas.

  3. Sid så langt fremme som muligt. De fleste fly støjer mindst oppe foran.

  4. Ignorér de lyde, du ikke kender. De skal helt sikkert være der. Motorerne ændrer lyde undervejs, ligesom en bil, der accelererer og kører i frigear.

  5. Vær åben omkring din flyskræk. Lad være med at lukke dig inde i dig selv, men fortæl det til dem du rejser med. Måske har du brug for at blive distraheret med snak, så dit fokus kommer væk fra angsten, eller måske har du brug for at sige højt, hvad du er bange for.

  6. Fortæl personalet, at du er bange for at flyve. De har set det mange gange før, og vil gerne hjælpe.

  7. Opsøg information. Hvis du er godt informeret kan du lettere tale dig selv ned igen, hvis du bliver nervøs. Læs for eksempel om, hvorfor der opstår turbulens, om lynnedslag og om hvordan et fly gøres klar til næste tur, inden det går på vingerne.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilde: SAS og Politiken

Sidst opdateret: 01.07.2017