Annonce

8 gode råd om fertilitet

Hver femte af os oplever infertilitet i perioder. Det vil sige, at man i perioder ikke er i stand til at få børn. Her har vi samlet en række gode råd om livsstil, der kan mindske risikoen for ufrivillig barnløshed.

Der kan være mange årsager til, at både mænd og kvinder oplever besvær med at få børn. Nogle af årsagerne er svære at gøre noget ved, da de kan være genetiske eller sygdomsrelaterede.

For en del gælder det dog, at der er hjælp at hente ved at kigge på livsstilen. Her er der nemlig tale om ting, man rent faktisk kan gøre noget ved for at opnå en effekt.

1. Få børn i en tidlig alder

En af de væsentligste årsager til, at ufrivillig barnløshed er et stigende problem, er, at kvinder bliver ældre, før de begynder at få børn. Jo ældre en kvinde bliver, desto færre æg er der at tage af, og derfor bliver chancen for at blive gravid og føde et barn tilsvarende mindre.

For mænd anbefales det også at være opmærksom på alder. Selvom sædkvaliteten kun påvirkes med få procent fra år til år, så falder sædvolumen og sædcellernes evne til at bevæge sig støt i takt med, at han bliver ældre.

Læs også: Alt om Børn: Klamydia kan påvirke fertiliteten

2. Vær opmærksom på klamydia

For både mænd og kvinder gælder det, at kønssygdommen klamydia kan være en stopper for projekt baby. For mænds vedkommende fordi sygdommen kan medføre betændelse i bitestiklen, hvilket kan aflukke sædlederen, så sædcellerne ikke kan komme igennem.

For kvinders vedkommende fordi sygdommen kan sprede sig til æggelederne og aflukke dem. En klamydiainfektion, der har spredt sig til æggelederne, øger desuden risikoen for graviditet udenfor livmoderen, hvilket er en alvorlig tilstand.

3. Kvit tobakken

I tobaksrøg findes en masse giftstoffer, der kan påvirke fertiliteten hos både mænd og kvinder. Hos kvinder påvirker stofferne udviklingen af æg, dannelsen af kønshormoner, transporten af det befrugtede æg samt æggets evne til at sætte sig fast i livmoderen. Desuden øger man risikoen for spontan abort og graviditet uden for livmoderen, hvis man ryger.

Hvis en mand ryger, kan bevægeligheden og koncentrationen af sædceller nedsættes. Det kan der dog rettes op på ved at stoppe med at ryge.

Læs også: Graviditet og rygning

4. Undgå cannabis

Cannabis kan også være medvirkende til ufrivillig barnløshed. Hos kvinder kan hyppig og langvarig brug af rusmidlet forstyrre hormonerne, ligesom det hæmmer ægløsningen og sandsynligheden for at ægget sætter sig fast på livmoderslimhinden. Hos mænd ser man, at cannabis reducerer testosteronniveauet og påvirker sædcellernes “svømmeevne”.

5. Sørg for at være fysisk aktiv

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man er aktiv mindst en halv time dagligt med moderat til høj intensitet. Det er vigtigt at være fysisk aktiv, når man gerne vil være gravid, men man skal være opmærksom på mængden og intensiteten af sine aktiviteter. For hård motion gentagne gange kan nemlig have negative konsekvenser for frugtbarheden.

Læs også: Brevkassen: Må man løbe som gravid?

6. Hold øje med vægten

Vil I gerne i gang med familieforøgelsen, er det en god idé at være opmærksom på vægten. Både overvægt og undervægt kan nemlig påvirke fertiliteten.

For mænds vedkommende falder både antallet af sædceller og sædcellernes bevægelighed, hvis man er over- eller undervægtig. Hos kvinder kommer betydningen af vægten til udtryk ved, at det tager markant længere tid for både over- og undervægtige kvinder at blive gravide.

7. Pas på alkohol

Alkohol nedsætter sædkvaliteten hos mænd og kan give manglende ægløsning og menstruation hos kvinder.

Ligesom med meget andet er det mængden, der er afgørende, så derfor er det en god idé at begrænse alkoholindtaget, men man behøver ikke at stoppe det helt.

Læs også: Alt om Børn: Graviditetstegn og -beregning

8. Spis sundt

Det anbefales, at både mænd og kvinder, der ønsker børn, spiser efter Fødevarestyrelsen råd om sund og varieret kost. Derudover er der for kvinder nogle kosttilskud, som er vigtige, når man planlægger en graviditet.

  • Folinsyre: Det anbefales, at man tager et tilskud af folinsyre på 400 mg dagligt, fra man planlægger graviditeten og indtil 12. graviditetsuge.
  • D-vitamin: Det anbefales, at man tager et tilskud på 10 mg D-vitamin dagligt i gennem hele graviditeten.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Netdoktors egne artikler 10 gode råd til kvinder om fertilitet og 10 gode råd til mænd om fertilitet, Hvidovre Hospital og Sundhedsstyrelsen

Sidst opdateret: 19.04.2021

Annonce