Gode råd mod eksamensangst

Eksaminerne nærmer sig, og den frygtede eksamensangst følger med. Få her en række gode tips til hvordan du bedst kan håndtere din eksamensangst.

Hjertet banker, håndfladerne er svedige, og man kan pludselig ikke huske, hvad man skal fortælle om. Det er nogle af de ubehagelige symptomer på eksamensangst.

Eksamensangst kan ramme alle, men forekommer ofte hos personer, der stiller høje krav til sig selv.

Det er helt almindeligt at føle sig spændt og nervøs, når man skal til eksamen. Men for nogle kan nervøsiteten blive så stor, at den bliver udmattende, krævende og skaber fysisk og psykisk utilpashed og forringer præstationsevnen.

Læs også: Symptomer på eksamensangst

4 gode råd mod eksamensangst

1. Snak med din lærer: Hvis du ved, at du får eksamensangst, kan det være en god idé at fortælle din lærer om det inden eksamen. Spørg denne om han eller hun vil hjælpe dig med at skabe nogle rammer, som du er tilpas i. Det kan for eksempel være ved at opfordre dig til at tage en tår vand, hvis du går i stå eller give dig god tid til at kigge i dine noter, hvis du har brug for det.

2. Pas på dig selv: Vær opmærksom på din krop op til eksamen. Sørg for at spise, få hvilet ud og drukket godt med vand.

3. Prøv en vejrtrækningsøvelse: Inden du skal ind til eksamen, skal du trække vejret dybt i et roligt tempo, mens du tæller til fire. Læg en hånd på maven, så du kan mærke, hvordan maven fyldes med luft. Hold vejret et par sekunder og pust så langsomt ud, mens du tæller til fire.

4. Distrahér dig selv: Teknikken er at "forstyrre" hjernen, så den ikke får lov til at holde fokus på den oplevede trussel. Prøv at tage fat i hjørnet af din bluse med tommel- og pegefinger og brug al din opmærksomhed på at mærke detaljerne i stoffet med dine fingre.

Læs mere om forskellige teknikker du kan bruge ved eksamensangst her.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Netdoktors egne sider: Eksamensangst og Øvelser og teknikker ved eksamensangst.

Sidst opdateret: 04.06.2018