Sådan undgår du jernmangel

Hvis du føler dig træt, uoplagt og svag i musklerne, kan det være, at du mangler mineralet jern. Læs her, hvad du selv kan gøre for at undgå jernmangel.

Mineralet jern indgår i de røde blodlegemer, som transporterer ilten rundt i kroppen og er derfor livsnødvendigt. Udover træthed og muskelsvaghed er symptomerne på jernmangel bleghed, hjertebanken, hovedpine, svimmelhed og åndenød.

Læs også: Blod- og jernmangel

Særligt børn, som vokser hurtigt, samt gravide og kvinder, der har kraftige menstruationer, kan komme til at mangle jern. Det samme gælder personer, som spiser en kost med meget lidt jern, og personer, som lider af sygdomme, der påvirker optagelsen af næringsstoffer i tarmen (for eksempel Crohns).

Bemærk, at der er specielle anbefalinger til gravide.

Det kan du selv gøre for at undgå jernmangel

Hvis jernmangel ikke skyldes en decideret sygdom, kan du sagtens spise dig til mere jern. Alternativt kan du opnå den anbefalede daglige mængde jern gennem et jerntilskud.

Spis jernholdige fødevarer

Hvis du ønsker at få jerndepoterne fyldt op på naturlig vis, bør du spise følgende fødevarer:

  • Kød og lever

  • Frø: hørfrø, sesamfrø og chiafrø

  • Bælgfrugter (linser, bønner, kikærter)

  • Mørkegrønne grøntsager som spinat og grønkål.

Hvis du tager jerntilskud:

Vælger du at få den daglige mængde jern via et jerntilskud, er der dog nogle ting, du skal være opmærksom på.

  • Undgå at indtage mælkeprodukter samtidig med dit jerntilskud, da kalk (calcium) hæmmer optagelsen af jern.

  • C-vitamin øger optaget af jern, så det er en god idé at tage et stykke frugt eller et glas juice samtidig med jerntilskuddet.

Få flere nyheder om sundhed her


Sidst opdateret: 10.10.2016