Vintersol: Sådan beskytter du dig

Også om vinteren kan du blive udsat for UVA- og UVB-stråling. Læs her hvordan du bedst beskytter dig mod solens stråler i vinterhalvåret.

Hvad end vinterferien skal spenderes på en alpetop eller på en strand under varmere himmelstrøg, er det vigtigt at beskytte sig mod vinterferiens solstråler. Men hvorfor bør man beskytte sig mod solens stråler om vinteren? Det er blandt andet, hvad farmaceut hos online-apoteket Apopro, Imran Asli Biyik, giver dig svar på lige her.

- Solens stråler består året rundt af UVA og UVB. UVA-strålerne bidrager til, at vi danner pigment, der beskytter os mod solens stråler. Hvis vi ikke får dannet nok pigment, er der risiko for at vi kan blive forbrændt af solens stråler. Det kan man fx opleve, hvis man har en lys hudtone eller rødt hår. UVA-strålerne kan også være medvirkende til at udvikle øjenskader og ældning af huden, fortæller Imran Asli Biyik.

Læs også: Hudpleje i vinterkulden

Men ligesom UVA, så kan UVB-stråling også være skadeligt, påpeger farmaceuten.

- UVB-stråler er med til at danne D-vitamin i kroppen. Niveauet af D-vitamin, vi danner i kroppen, afhænger af tidspunkt på dagen, sted og årstid, men UVB-strålerne er oftest mere intense i sommerhalvåret. Udsættelse af for meget UVB-stråling kan føre til solskoldning og pigmentpletter, fortæller Imran Asli Biyik.

Sådan beskytter du dig

I Danmark er UV-indekset på 1 om vinteren. En tommelfingerregel er, at hvis indekstallet er over 3, bør du bruge solbeskyttelse.

Vinterferie sydpå

Går turen mod varmere himmelstrøg i vinterferien, er UV-indekset med al sandsynlighed karakteriseret som højt. Om sommeren er det meget normalt med et UV-indeks på 7-8. Er det over 10 karakteriseres det som “ekstremt”. Vælger man at tage sydpå i vinterferien, hvor der ofte er højere temperaturer end i Danmark, kan man også forvente et højere UV-indeks.

For at beskytte hud og øjne på en vinterferie sydpå bør du derfor:

  • Påføre solcreme ca. 20 minutter før, du bevæger dig ud i solen for at opnå en bedre beskyttelse. En tommelfingerregel er at bruge en teskefuld solcreme til ansigtet og en håndfuld solcreme til resten af kroppen. Det svarer til ca. 40 ml solcreme til en voksen krop og 20 ml til en barnekrop. Et tip er at påføre solcreme flere gange i løbet af dagen, da solcremens beskyttelsesniveau falmer, når kroppen kommer i kontakt med vand, herunder både havvand, poolvand og sved.
  • Søge skygge mellem 12-15, da solen er skarpest i dette tidsrum, bruge solbriller og iklæde dig solhat samt tøj der består af løstsiddende, tætvævet bomuldsmateriale, da dette beskytter bedst.

Læs også: Sådan beskytter du dig bedst i solen

Vinterferie på ski

Det er ikke kun på en liggestol sydpå, at man kan blive udsat for skarp sol. Også på skiferien kan dette lade sig gøre, fordi solens stråler bliver reflekteret i den hvide sne, og derved blive udsat for mere stråling, end hvad man mærker til. Derfor er det vigtigt at påføre solcreme i ansigtet og eventuelt gøre brug af skibriller, når man suser ned ad pisterne i høj sol.

For at beskytte hud og øjne på en vinterferie på ski bør du derfor:

  • Smøre hvad der svarer til en teskefuld solcreme i ansigtet, inden du går ud på pisterne. Det er primært ansigtet, der er udsat for UV-stråling på skiferie, da resten af kroppen som oftest er dækket til med skitøj. Skitøjet er oftest så tykt, at det ikke lader UV-strålingen trænge igennem til huden.
  • Benytte dig af skibriller - særligt på solrige dage. Det kan beskytte din øjne mod skader som eksempelvis sneblindhed, som er en overfladisk forbrænding af øjets hornhinde og slimhinde.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Apotekeren anbefaler

Der findes forskellige former for solbeskyttelse:

  • Oversigt over solcremer

  • Kilder: Farmaceut Imran Asli Biyik hos Apopro Online Apotek og Netdoktors egen artikel: "Svejseøjne/sneblindhed".

    Sidst opdateret: 15.01.2020