Sådan hjælper mindfulness på smerter

Mange danskere har daglige smerter, som er invaliderende og ødelæggende for deres liv, men ved hjælp af mindfulness meditation kan man faktisk lære at leve med smerter.

"Det bliver aldrig bedre. Jeg skal nok altid have det sådan her, og så er livet ikke værd at leve".

Så barske kan tankerne være hos de mennesker, der lider af kroniske smerter. Smerter, som man måske skal udholde livet igennem, og som eksempelvis kan opstå på grund af gigt eller nervebetændelse. Der findes ingen mirakelkur mod kroniske smerter, som omkring 800.000 danskere lider af, men i de senere år har mindfulness meditation vist sig at have en god effekt på livskvaliteten blandt smertepatienter.

Mindfulness meditation er en meditationsform, hvor man øver sig på at være mindful - det vil sige være til stede i nuet og acceptere tingene, som de er. Det fortæller Diana June Pedersen, der er psykolog og tidligere rådgiver i Gigtforeningen. Mens hun var hos Gigtforeningen, underviste hun medlemmerne i mindfulness og mødte på den måde mange mennesker med kroniske gigtsmerter. Det har givet hende stor indsigt i de mønstre, der opstår hos mennesker, der konstant har ondt.

Modvilje mod smerter er en ekstra lidelse

Diana June Pedersen fortæller, at vores naturlige reaktion på smerter er at undgå dem, hvilket er en fornuftig strategi, hvis det er smerter, man kan behandle sig ud af. Men mange mennesker med kroniske smerter kan se frem til at leve med smerter på ubestemt tid, og det perspektiv kan være overvældende og sætte en spiral af negative tanker i gang. Det kan være tanker om, at smerterne begrænser én på måder, så man ikke synes, at man er en god mor for sine børn, eller at man bare ikke er god nok til at leve med at have ondt.

- Disse tanker og følelser bunder i en modstand mod smerterne, som går hen og bliver en lidelse oveni den lidelse det er at have ondt, forklarer Diana June Pedersen.

Mindfulness ændrer forholdet til smerter

Når man træner mindfulness meditation, øver man sig på at være sammen med sine smerter uden at investere følelser i dem. Det vil sige anerkende, at det gør ondt, men ikke lade sig irritere over det eller føle selvmedlidenhed.

- Hvis man kan være med smerterne uden at dømme eller skubbe dem væk, får man afmonteret sin modstand mod dem og kan bedre være til stede i det nu, som livet nu engang tilbyder én med de smerter, sorg, irritation og tab, der er, uddyber Diana June Pedersen.

Hun understreger samtidig, at mindfulness ikke er et redskab, der kan fjerne smerterne. Smerterne vil fortsat være der, men de mister magten over én, fordi man lærer at bremse strømmen af negative tanker.

- Man erfarer, at man kan være stærk, og det giver en masse energi, som også gør, at man bliver et andet menneske for andre at være sammen med, fortæller understreger Diana June Pedersen.

Mindfulness er ikke et quick-fix

Mindfulness handler om at ændre tankevaner, og det er ikke bare noget, man gør fra den ene dag til den anden.

- Vi er vant til, at vores tanker hele tiden flyver rundt, så det kræver, at vi konstant minder os selv om, at vi skal være nærværende. Det kræver en vedholdenhed, og ligesom med alt andet træning, er det kun den træning, man laver, man får noget ud af, siger Diana June Pedersen.

Studier viser, at mennesker, der har trænet mindfulness i mere end et par måneder, har nedsat deres forbrug af smertelindrende medicin. Og det er Diana June Pedersens erfaring, at en del smertepatienter opsøger mindfulness med samme forhåbning.

- Men i virkeligheden er det jo ikke særlig mindfuldt tænkt, påpeger hun. For mindfulness handler jo netop om at hengive sig til tilstanden, som den er, og ikke hele tiden stræbe efter forandring. At mange så opnår den sidegevinst at tage færre smertestillende tabletter, er jo bare fantastisk.

Sådan kommer du i gang

Ifølge Diana June Pedersen er det en god idé at starte ud med meditationer, hvor man bliver guidet igennem forskellige øvelser uden at blive forstyrret. Når man så har fået godt greb i konceptet, kan man begynde at integrere det i sit hverdagsliv og bruge det mere frit.

- Lån bøger og guidede mindfulness-meditationer, dyk ned i det, og mærk efter, om det er et træningsunivers, du kan gå ind i. Hvis det tiltaler dig, og du vil investere mere i det, er der masser af kurser rundt omkring, hvor du kan få hjælp til at komme godt i gang, lyder anbefalingen fra Diana June Pedersen.

Læs mere på Netdoktor.dk: Mindfulness bruges som behandling af angst og depression

Læs mere på Gigtforeningen.dk: Mindfulness og kroniske smerter

Sidst opdateret: 27.01.2015