Annonce

Kan implanon have provokeret mit pludslige selvmordsforsøg?

Spørgsmål:

Kære Netdokter, jeg er meget glad for i at i lige fandtes, jeg er lige udskrevet på grund af selvmordsforsøg med parecetamol altså Panodil.

Jeg var 100% klar på at komme herfra, jeg har haft et rigtigt dårligt liv, med incest. Mine forældre har været prostituerede narkomaner og alkoholikere. Mine depressions anfald kommer som et lyn fra en klar himmel og jeg kan næsten ikke forstå det er mig der har ment sådan, når jeg ser tilbage.

Mit spørgsmål er egentligt om den Implanon, jeg har i armen på noget som helst måde, kan have bare en lille smule med mit selvmordsforsøg at gøre? Jeg har aldrig været sådan her før at jeg fik min implanon. Jeg har en sød kæreste, men kort tid efter jeg fik implanon, har jeg nogle gange haft kraftige humørsvingninger og slået op med ham, og fortrudt kort tid efter (vi er stadig kærester).

Kun mig og min kæreste tror på at det måske bliver bedre at gå i behandling hvis jeg får min implanon ud. Jeg vil gerne have det bedste ud af min behandling. Jeg vil bare vide om der er den mindste teoretiske chance for det kan være implanon der har forudsagt mit pludselige selvmordsforsøg.

Det er kun få dage siden jeg blev udskrevet, jeg skal snakke med centeret for selvmordsforebyggelse i morgen.

Håber at jeg ikke bliver sorteret fra.

Hilsen Barrymore.

Svar:

Jeg tror primært dine stemningsskred, altså pludselige humørsvingninger hænger sammen med din opvækst. Din barndom må have været præget at extrem instabilitet og utryghed. Det sætter sig sine spor i ens personlighedsudvikling og det er helt typisk at det kan give siig udtryk i pludseligt indsættende livslede og lede over sig selv. Hvis man så har

muligheden indenfor rækkevidde (fx panodil) risikerer man at give efter for en impuls uden at man egentligt har noget langsigtet dybtfølt ønske over at dø. Derfor skal du sørge for at du ikke har nogen piller inden for rækkevidde. For jeg gætter på, at hvis du modstår den primære impuls, så vil du ret hurtigt komme ned på jorden igen.

Der er en del mennesker, der har det som dig og da er panodil et meget dårligt præparat. Det burde efter min mening være på recept, fordi forgiftningerne er extremt farlige og lumske. Den første tid mærker man intet særligt, men efter nogle dage

begynder ens lever at dø. Dvs at hvis man er uheldig, vil man omkomme fuldstændig vågen og klar under forfærdelige lidelser pga. leversvigt. Og problemet er at den dosis der skal til ikke er ret stor.

Tilbage til dit spørgsmål: Man kan ikke udelukke at din implanon kan forværre din tendens til humørsvingninger. Implanon frigiver langsomt et kunstigt østrogen og nogle kvinder er psykisk meget følsomme over for dette

og kan reagere med depression. Det er imidlertid meget individuelt for der er også nogle kvinder, der beskriver det modsatte: at de får det psykisk bedre. Så i virkeligheden er det kun dig selv der kan afgøre problemet.

Synes du at dine humørsvingninger tog til da du fik din implanon indsat? På grund af din opvækst er du måske extra følsom overfor den påvirkning af psyken som kan finde sted?

Venlig hilsen

Poul videbech

Psykiater

Sidst opdateret: 15.08.2000




Annonce