Uge 40 kampagnen

For 15. år i træk sætter Sundheds-styrelsen fokus på alkohol i uge 40 kampagnen. I år er temaet børn og unge. Forældrene skal turde sig nej - og gøre det.

Børn og unge drikker mindre alkohol i dag end for blot få år siden. Det viser helt nye danske resultater fra en stor europæisk undersøgelse.

Den viser også, at forældrenes holdning har en betydning for, hvor meget de unge drikker, og hvor tit de er fulde. 67 pct. af de drenge, der var fulde mere end 10 gange sidste år, kommer fra hjem, hvor moderen accepterede, at de drikker. I hjem, hvor moderen ikke synes om det, er tallet 15 pct. For piger er tallene hhv. 57 og 17 pct. - Vi kan se, at selv teenagere lytter efter deres forældre.

Derfor er overskriften for årets kampagne ”Forældre kan sige nej. Gør det!”, siger centerchef Else Smith, Center For Forebyggelse, Sundhedsstyrelsen. ´

På Sundhedsstyrelsens kampagnesite uge40.dk kan man blandt andet gennemprøve forskellige scenarier man som forældre kan komme ud for, når ens teenagebørn vil i byen og drikke.