Netdoktors troværdighed er blevet betvivlet i flere landsdækkende medier i denne uge, fordi enkelte kritikere mener, at Netdoktor er i lommen på annoncørerne. Det kunne ikke være mere forkert. Annoncørerne har ingen indflydelse på vores redaktionelle indhold.
Du har måske lagt mærke til at Netdoktor har været nævnt i flere landsdækkende medier i denne uge, fordi enkelte kritikere stiller spørgsmålstegn ved Netdoktors troværdighed. Kritikken går på, at vi ikke er uafhængige, fordi Netdoktor er finansieret af annoncer.
Netdoktor er ikke offentlig støttet, og vores indhold er gratis. Derfor er økonomien baseret på de indtægter, som vi får fra annoncørerne på Netdoktor.dk. Men det betyder ikke, at annoncørerne påvirker indholdet.
Netdoktor har – og har altid haft - vandtætte skotter mellem vores redaktionelle områder og annoncepladserne. Kun på den måde fastholder vi den troværdighed, som Netdoktor har opnået i befolkningen, og som vi værner meget om.
De vandtætte skotter betyder, at det kun er redaktionen der beslutter, hvilke artikler der skrives. Alt vores indhold er skrevet af speciallæger og andre faglige eksperter, der til daglig arbejder rundt omkring på landets hospitaler og klinikker.
Som bruger kan du altid se, hvem der har skrevet de artikler, der ligger på Netdoktor.dk, og det er meget vigtigt for os at understrege, at det udelukkende er den pågældende lægefaglige ekspert, der fører pennen.
På den måde er vi fagligt set et uafhængigt og kvalificeret leksikon, alle kan være helt trygge ved at bruge. Endvidere er vi certificerede af den internationale organisation HON, hvilket betyder, at vi følger de internationale principper for troværdig sundhedsformidling på nettet. Når Netdoktor laver oplysningskampagner, som f.eks. hardunykturi.dk, der kører i øjeblikket, er det de samme principper der gælder.
Det koster naturligvis penge at køre oplysningskampagner. Når vi på Netdoktor ønsker at sætte fokus på et emne, der berører mange mennesker, søger vi derfor på forhånd støtte fra annoncører. Men også her er det en betingelse, at den virksomhed, der støtter, på ingen måde blander sig i indholdet.
Netdoktors indhold bestemmes af redaktionen og de sundhedsfaglige eksperter. Det har altid været sådan, og sådan vil det også være fremover.
Hør direktør Rikke Esbjerg i udsendelsen Reporterne på Radio 24syv
Hør mere om Netdoktors redaktionelle linje i Radio Novas interview med direktør Rikke Esbjerg
Sidst opdateret: 17.03.2017