Brevkasse

Spørgsmål   Øjne

Spørgsmål: Mine øjne lider under alt min virtuelle undervisning

Hej Netdoktor

Jeg kan mærke mine øjne lider lidt under alt det virtuelle undervisning jeg har i min hverdag. Jeg kigger på en skærm stort set hele dagen. 8-15:30 i skole og så film osv i min fritid (da der jo ikke er super meget andet at lave for tiden):(. Jeg synes mit syn generelt er blevet værre (jeg har er i forvejen lidt nærsynet, men intet vild). I dag er jeg så begyndt at få sådan nogle jag i mit Venstre øje. Det er der ikke konstant, men kommer i små perioder og er slemmest når jeg kigge på skærm. Det sådan lidt smerte bag øjet, som nærmest går ned og kan mærkes i næsen samt lidt tårer i øjet. Jeg er meget pylret og er bange for, om det er noget alvorligt. Har i en idé om hvad det er og hvad der kan gøres?

Mvh en spørger.

Svar:

Kære Spørger

Hvis man bruger megen tid foran computerskærm påvirker det øjnene. Der er derfor en god forklaring hvis man oplevet træthed i øjnene, hovedpine, sløret syn og problemer med at fokusere.

For at undgå dette er det vigtigt man holder pauser fra skærmen – både længere pauser, men også gerne flere små pauser. Desuden er det vigtigt at belysningen i rummet er optimal og at lyset fra selve skærmen også er korrekt indstillet. Samtidig er det vigtigt med passende afstand mellem øjne og skærm. 

Synet kan ændre sig livet igennem og det er derfor en god idé at få undersøgt synet regelmæssigt ved optiker – eller hvis man lider af en øjensygdom da hos en øjenlæge.

Med venlig hilsen

Ole Wadschier

Speciallæge i Almen Medicin


Besvarede spørgsmål under chat

Spørgsmål Besvaret
Mine øjne lider under alt min virtuelle undervisning

2021-02-12 | 00:08


Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons