Hvordan ændrer jeg mine handlemønstre?

Et centralt punkt, når man skal tabe sig eller ændre livsstil, er, hvordan man får erstattet sine gamle uhensigtsmæssige handlemønstre med nye og sundere mønstre. At ændre adfærd og begynde at gøre noget nyt kræver, at du bliver bevidst om, hvad det egentlig er for nogle handlemønstre, du gerne vil af med.

Gør op med dine spisevaner!

Et eksempel kan være dine spisevaner. Hvad er det omkring dine spisevaner, som er uhensigtsmæssigt og som gør, at du er overvægtig? Du kan stille dig selv nogle spørgsmål for bedre at få øje på, hvordan dit spisemønster rent faktisk ser ud. Måske har du allerede talt med din diætist eller en anden om det – prøv alligevel at skrive spørgsmål og svar ned på et stykke papir.

Her er nogle forslag til spørgsmål, du kan svare på:

  • Hvor lang tid går der mellem hvert måltid?

  • Springer du nogle måltider over?

  • Trøstespiser du?

  • Spiser du mere, når du er stresset?

  • Får du ædeflip?

  • Spiser du store portioner?

  • Småspiser du over hele dagen?

  • Spiser du hurtigt?

  • Hvornår på dagen spiser du det største måltid mad?

  • Har du planlagt dine måltider?

  • Er der stor forskel fra dag til dag i din måde at spise på?

  • Er der andre ting i dit liv p.t., som har betydning for din vægt?

Hvis der dukker andre spørgsmål eller svar op, så skriv dem ned. De er tit relevante.

Reflekter over dine svar

Kig nu på, hvad du har skrevet. Giv dig god tid og tænk dig grundigt om. Hvor er det præcist, at du gerne vil ændre noget? Måske kommer du frem til, at ”jeg spiser for alt for meget til aftensmad”. Det er vigtigt at konstatere, hvad man gerne vil ændre. Næste skridt er at finde ud af, hvordan du spiser for meget til aftensmad. Se på dine svar – hvad er det for nogle handlemønstre, der gør, at du spiser for meget aftensmad.

Et svar kunne fx være: Dette viser sig ved, at jeg: 1. Øser for meget mad op på tallerknen. 2. Tager flere gange. 3. Nipper jeg også til maden, mens jeg tilbereder den .

Disse tre handlemønstre tilsammen gør, at der spises for meget til aftensmad, og jeg beslutter, at det er dem, jeg skal ændre.

Nye handlingsmønstre, der erstatter de gamle:

I ovennævnte eksempel kan jeg beslutte, at "Jeg vil øse en passende portion mad op" ved at:

  • Veje min mad

  • Spørge min diætist om en regel for portionsstørrelser

  • Bruge en mindre tallerken at anrette min mad på

    Jeg vil kun spise én portion og derfor:

  • Anretter jeg min mad på tallerken, inden jeg sætter mig til bords

  • Undlader jeg at sætte gryder med mad på bordet

  • Går jeg ud og børster tænder, når jeg har spist en portion

    Under madlavningen kan jeg:

  • Spise en sukkerfri pebermyntepastil

  • Gå ud af køkkenet, mens maden simrer – jeg vil i stedet bruge et stopur til at minde mig om, hvornår maden er færdig.

Som du kan se, er der mere end én ny handlemåde under hver punkt. Det er fordi, du har meget større mulighed for succes, når du har flere forskellige nye måder at erstatte én uønsket handlemåde på. Det giver nemlig en fleksibilitet, så du har mulighed for at tilpasse din handlemåde til situationen, og det giver dig også mulighed for afveksling.

Annonce (læs videre nedenfor)

Fleksibilitet som en del af svaret

I eksemplet ovenfor kan det være, at jeg ofte vil veje maden, når jeg er hjemme – men når jeg er på restaurant eller på besøg hos venner og familier, så kan jeg bruge ”tallerkenmodellen” – en regel som min diætist har lært mig. Hvis jeg spiser ude, så går jeg på toilettet efter første portion og børster tænder (eller måske har jeg en pebermyntepastil i tasken). Det er alt sammen noget, der hjælper mig til at undgå at spise for meget til aften.

Vigtigt når man vil ændre et handlemønster:

  • Vær bevidst om, hvilket handlemønster du ønsker at ændre – helt konkret, så du ikke er i tvivl.

  • Lav så alternative handlemuligheder. Mindst to nye handlemåder for hver gammel.

  • Forbered dig – så du uden at tænke for meget kan tage en af de nye handlemåder i brug.

  • Vær tålmodig – det tager tid at blive vant til nye handlemåder.

    Se flere artikler om mad og gode slankeråd

Sidst opdateret: 08.11.2010