Kære Netdoktor
Mit spørgsmål drejer sig om min søn, som jeg efterhånden er ret bekymret for. Han er 4½ år, lidt under middel af bygning, og med normalt fødselsforløb og -vægt. Hans hørelse er normal, men han har sen tale-/sprogforståelse. han sprog er forbedret efter, han har været i sprogskole. Han sprog svarer dog maks til en 3 årigs.
Han bruger ble og er altså ikke renlig, og han har ikke interesse i at have styr på sin renlighed. Hans leg er ikke aldersvarende, og han leger parallelt med de andre uden forståelse for den leg, han hægter sig på. Det er altid de samme tre børn, som han hægter sig på. Er disse børn ikke tilstede, leger han gerne for sig selv, tilbagetrukket og nærmest i sig selv, og han er ikke interesseret i, hvad der ellers foregår.
Han deltager gerne i voksenarrangerede aktiviteter, men med kort interesse og koncentration. Det er svært at stille aldersvarende krav til foreksempel på-/afklædning, da det ikke er muligt for ham at imødekomme disse.
Motorisk er han først begyndt at hoppe og går nu meget på tæerne. Det er en større børnehave, han er i, og ved meget uro lukker han ned, forstået på den måde, at han bliver fjern i blikket, mister koncentrationen, glemmer igangværende aktivitet og kigger ud i luften. Alt skal være nogenlunde kontinuerligt, ellers glemmer han rutiner, som for eksempel hvordan, man vasker hænder.
Der er hjælpepædagog på to gange om ugen, men der er ikke nogen fremskridt. Vi afventer psykolog med en kognitiv test. Jeg er bange for, at min kære og glade dejlige dreng har nogle besværligheder, der ikke kun kan afhjælpes i børnehaven eller herhjemme. Har I gode ideer til, hvad jeg kan gøre, nu hvor hans hjælp stopper i august?
Med venlig hilsen
En Spørger