OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Jeg føler ingenting for nogen

Spørgsmål:

Kære Netdoktor

Jeg er veluddannet, ser i følge mange kvinder "godt ud", og har en atletisk krop. Jeg har en karriere, som kører fint og objektivt set er der flere som misunder mig end det modsatte.

Mit problem er at jeg ikke føler noget som helst. Grundlæggende er jeg fuldstændigt ligeglad med andre mennesker. Jeg spiller ind i mellem lotto, men udelukkende pga kedssomhed. Jeg har været på kasino og har både brugt og vundet tusindevis af kroner, men igen: det gør i virkeligheden ingen forskel for mig. På det personlige plan har jeg aldrig haft problemer med at "score" kvinder, men mit længste forhold nogensinde har været 3 dage.

Jeg tror mange anser mig for værende en charmerende velbegavet personlighed med masser af humor. Egentligt har jeg på intet tidspunkt overvejet, at der skulle være noget galt med mig - det er en ven, som har nævnt det for mig. Jeg har surfet lidt på nettet for at se, om der var en diagnose, som passer på mig, og "dysfunktionel adfærd" passer vel bedst.

Jeg er aldrig blevet taget i noget kriminelt. Jeg har på ingen måde et alkoholmisbrug, og har kun enkelte gange eksperimenteret med stoffer. Jeg har ingen humørsvingninger, og lider aldrig af depression. Enkelte gange kan jeg blive sindssygt hidsig, men det går altid ud over ting og aldrig mennesker. Eftersom jeg gerne vil være normal og have et familieliv, er mit spørgsmål følgende: Fejler jeg noget, eller skal jeg bare tage mig sammen? - og kan man behandle det medicinsk som depressioner eller lignende?

Med venlig hilsen naiK

Svar:

Kære naiK,

Tak for dit brev. Det jeg får at vide, er jo på mange måder rigtigt positivt. På mange måder klarer du dig godt, men det er vigtigt, at du stopper op og bliver klar over, at du mangler noget i dit liv. Det var godt, at en ven gjorde dig opmærksom på det, og at du lyttede til ham. Jeg kan ikke give dig en diagnose, da jeg ikke opfatter dig som unormal, men jeg har et par bud på, hvordan du kan finde en bedre livskvalitet i dit liv.

Jeg vil bede dig gennemtænke og reflektere på følgende fire punkter:

1) Tænk på en situation, hvor du følte dig glad, begejstret eller bare tilfreds med dig selv. Se situationen for dig og mærk følelsen i kroppen af at have det godt med sig selv. Du skal sidde helt stille og have kontakt med din vejrtrækning. Vær meget opmærksom på, hvordan du trækker vejret og lyt indad for at mærke forskellige dele af kroppen. Find steder, hvor du måske ubevidst spænder og også steder, hvor det mærkes frit og rart. Få også kontakt med de ressourcer, evner, færdigheder, stærke sider du har, skriv dem eventuelt op.

2) Sid stadig helt stille og drøm dig ind i din fremtid. En fremtid, som du helst vil have den med et godt familieliv, hvor I bor et sted, du synes om. Se den kvinde, du drømmer om, for dig - måske kender du én, der ligner hende? Du har venner og en spændende fritid, hvor du beskæftiger dig med det, du bedst kan lide. Du har det arbejde, du trives med. Se det hele for dig og især: Mærk følelsen i kroppen af glæde, ro og overskud til et liv med livskvalitet.

3) Tænk på hvad der til, for at realisere din drøm? Er der ting du skal lære, f.eks. opsøge en coach eller terapeut for at blive bedre til at mærke dig selv - er der mennesker du skal opsøge, skal du til at have en kreativ fritidsinteresse - male, spille musik , danse eller andet? Skal du vælge nogle venner, som du særlig godt kan lide at være sammen med? Hvilke opgaver kan du stille dig selv, så du gør dig parat til at realisere din drøm?

4) Forestil dig så at du realiserer dele af din drøm. Du prøver noget af og foretager dig ting, der fremmer de mål, du har sat dig, nemlig at få et mere stabilt forhold til en kvinde, at lære at opretholde en kontakt over længere tid, så du kan begynde at mærke dig selv og føle noget. Du må risikere at få afslag, og du må holde fast i din drøm.

Giv dig god tid til at gå igennem disse 4 faser, og gentag øvelsen mange gange, så du finder ud af, hvad det er, du søger i dit liv. Jeg vil råde dig til hver dag at sidde stille i mindst 10 minutter, hvor du mærker din vejrtrækning og hele din krop. Hvis dette er svært for dig, kan du melde dig til et afspændingshold eller yogahold, hvor du kan få hjælp til en større kropsbevidsthed.

Gennem denne større kropsbevidsthed vil du opleve, at du begynder at føle noget for dig selv og for andre mennesker. Du skal bestemt ikke tage noget medicin! Brug din egen medicin: lyt til din vejrtrækning og mærk din krop. Så vil du efterhånden opleve, at du gennem bedre kontakt med dig selv, vil få bedre kontakt med andre mennesker.

Held og lykke med det!

De bedste hilsener

Birgitte Winkel

Socialrådgiver og samlivsterapeut.

Sidst opdateret: 14.11.2006