Forhøjet blodtryk: Dyrk motion

Har du forhøjet blodtryk? Så er det vigtigt at gøre motion til en del din hverdag, og her er det bevist at særligt kredsløbstræning har en gavnlig effekt.

Hvis du har forhøjet blodtryk eller ved, at du er i risikozonen, er motion en af de mest effektive veje til at sænke dit blodtryk. Men det er ikke helt ligegyldigt, hvilken type motion du vælger at dyrke, og hvor ofte du gør det - selvom lidt træning selvfølgelig altid er bedre end intet.

Vælg kredsløbstræning

Kredsløbstræning er den type motion, der typisk anbefales, hvis man har forhøjet blodtryk. Der er nemlig foretaget undersøgelser, som viser, at netop denne type træning er effektiv til at sænke blodtrykket.

Af kredsløbstræning kan du for eksempel dyrke:

  • Løb
  • Cykling
  • Svømning
  • Roning
  • Boldspil

Hvis du for eksempel er oppe i alderen og derfor har sværere ved at bevæge dig, skal du ikke lade dig stoppe. I så fald behøver du nemlig ikke at vælge en aktivitet med høj intensitet, da selv lavintensitetstræning hjælper til at sænke blodtrykket. Hvis du alligevel er i tvivl om, motion er en god idé, bør du kontakte din læge.

Bevæg dig 30 minutter om dagen

Dit mål bør være at dyrke minimum en halv times motion dagligt med moderat intensitet. Hvis det er urealistisk, er det i alt fald vigtigt at få motioneret flere gange om ugen. Dette vil sandsynligvis også have en positiv effekt på din vægt, hvilket er vigtigt, hvis du vejer for meget. Overvægt er nemlig også med til at belaste kredsløbet og dermed forhøje dit blodtryk.

Motion som en livsstilsændring

Typisk kan resultatet af din træning måles på blodtrykket efter 4-16 uger. Derfor er det vigtigt, at du fortsætter med at være aktiv, selvom du ikke med det samme kan se en effekt. Desuden bør du fortsætte med at dyrke motion, når dit blodtryk er faldet, for at holde tallet nede.

Læs mere om forhøjet blodtryk

Hvad kan du ellers gøre?

Ud over at dyrke motion regelmæssigt er der også en række andre livsstilsændringer, der er vigtige at foretage, hvis du har et forhøjet blodtryk. Heriblandt er det vigtigt, at du: Holder op med at ryge Begrænser dit indtag af alkohol Spiser varieret og fedtfattigt Sparer på saltet Undgår stressede situationer. Desuden er det altid vigtigt, at du følger din læges anbefalinger og husker at tage din blodtryksnedsættende medicin, hvis din læge har bedømt, at medicinsk behandling er nødvendigt.

Læs også: Pas på hjertet- Spis mindre salt

Få flere nyheder i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Netdoktors artikler: Motion og forhøjet blodtryk, Forhøjet blodtryk og Pas på hjertet- spis mindre salt

Sidst opdateret: 09.09.2019