Sådan forebygger du spændingshovedpine

Forestil dig at have hovedpine, der med spændinger og tryk kan mærkes i hele hovedet. Det kaldes for spændingshovedpine, og du kan her læse om, hvordan du forebygger den.

De starter i nakken og rykker sig derefter op mod panden, samtidig med at de gradvist bliver intensiveret. De kan også bevæge sig ud til armene og skuldrene. Smerterne ved spændingshovedpine er derfor ikke til at spøge med.

I denne artikel deler farmaceut hos online-apoteket Apopro Imran Asli Biyik ud af sine bedste råd til, hvordan man bedst forebygger lige netop denne form for hovedpine.

1. Drik masser af vand

Væskemangel kan udløse spændingshovedpine. Når kroppen er i væskemangel, bliver der trukket væske fra vores hjerne ind i blodet med det formål at genoprette væskebalancen i kroppen. Når det sker, skrumper vores hjerne, hvilket påvirker hjernens følsomme hinder. Når hjernehinden bliver følsom, kan det afgive smerter til hoved, nakke og skulder. Det er derfor vigtigt at drikke nok vand i løbet af dagen.

2. Husk at motionere

Spændte muskler mindsker din blodtilførsel, hvilket mindsker udskillelsen af affaldsstoffer. Det kan resultere i ophobninger af knuder omkring musklerne, og disse kan give ømhed og smerter. Derfor kan det anbefales at motionere dagligt, således man styrker sine muskler og løsner eventuelle spændinger.

Læs mere om: Spændingshovedpine

3. Gode aftenrutiner

Spændingshovedpine kan opstå, når kroppen bliver sat i en situation, som den ikke er vant til. Derfor er det vigtigt at få skabt sig nogle gode vaner og rutiner. Det er særligt ens søvnmønster, der er vigtig at holde stabil. Derfor er et godt råd at få skabt sig en god aftenrutine. Skab desuden et regelmæssigt søvnmønster og undgå at drikke koffeinholdige drikke såsom kaffe, te og cola inden sengetid.

4. Skift arbejdsstilling

En hyppig årsag til spændingshovedpine er stillesiddende arbejde, da det kan give ømhed og smerte omkring nakke og skuldre. Derfor er det en rigtig god idé hyppigt at ændre sine arbejdsstillinger. Du kan tale med din læge eller fysioterapeut om, hvilke arbejdsstillinger der er bedst for dig at benytte.

5. Meditation og mindfulness

En lidt mere alternativ måde at forebygge spændingshovedpine på er gennem meditation og mindfulness. Denne form for fokus på velvære kan være effektivt forebyggende for nogen, mens det slet ikke virker på andre. Det er dog værd at give et forsøg, særligt hvis man ønsker at få bugt med sin spændingshovedpine uden brug af medicin.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Gode råd fra apoteket

Lider du af spændingshovedpine, kan du lindre smerterne gennem smertestillende midler. Det er dog vigtigt at understrege, at længerevarende forbrug kan føre til bivirkninger, såsom medicinoverforbrugshovedpine, hvor man har hovedpine 15 dage eller mere hver måned, gennem en periode på tre måneder. En tommelfingerregel er derfor at tage smertestillende medicin maks. to gange om ugen, hvilket er svarende til maks. ni dage om måneden. Smertestillende midler der indeholder paracetamol og ibuprofen, må du tage op til 14 dage om måneden.


Kilde: Farmaceut hos Apopro online-apotek Imran Asli Biyik.

Sidst opdateret: 13.11.2019