Kan I hjælpe mig med mine knibeøvelser?

Spørgsmål:

Jeg er en kvinde på 31 år. Mit problem er, at jeg har svært ved at holde mig. Det startede efter min første fødsel, for 7 år siden. Jeg er mor til 2 og det er kun 3 mdr. siden jeg fødte anden gang. Ude på sygehuset var jeg til efterfødselgymnastik, hvor jeg skulle lære at lave knibeøvelser. (Dette nåede jeg aldrig ved første fødsel). Jeg koncentrerede mig 100%, men da timen var forbi, vidste jeg stadig ikke om jeg havde gjort det rigtigt. Mit problem er, at jeg ikke kan FINDE fornemmelsen af at knibe. Når jeg prøver, ender det med at jeg spænder musklerne i baller, lår og mave. Jeg kan simpelthen ikke FINDE den rigtige muskel. Hvad gør jeg?

Jeg har ikke lyst til at døje med vandladningsproblemer om få år! Når jeg har været til undersøgelse hos lægen og han har haft et par fingrer oppe og beder mig om at knibe, så kan han ikke mærke noget som helst.

Det er et stort problem for mig, og min egen læge har faktisk opgivet mig. Derfor søger jeg hjælp her.

Svar:

Du er ikke den eneste kvinde, som efter en fødsel har svært ved at "fange" musklerne i bækkenbunden. Det er ganske typisk - og altså ikke hensigtsmæssigt - at man kommer til at spænde musklerne i balder, lår og mave, men ikke kan finde ud af at spænde de indvendige muskler i bækkenbunden.

Jeg ved ikke, hvordan du har fået instrueret knibeøvelserne ved efterfødselsgymnastikken, men dit problem er for mig at se, først og fremmest, at du ikke ved, hvordan det føles, når du kniber sammen, og ligesådan når du slapper af igen.

Der findes apparaturer, hvor man direkte kan måle trykket i skeden, når man kniber sammen og slapper af, og så kan man på et manometer ligefrem aflæse, hvor godt man kniber. Det lyder selvfølgelig meget interessant og hensigtsmæssigt, men en nemmere og mere ligefrem måde er for mig, at du simpelthen på et tidspunkt, hvor du har ro og fred til dig selv, prøver at vurdere dine bækkenbundsmusklers funktion. Det gør du bedst ved at stille dig med den ene fod på en stol, og så føle med 2 fingre op i skeden samtidig. I den situation prøver du, så godt du kan, at knibe de muskler

sammen som du ellers bruger ved fx afføring eller, hvis du skal holde dig for vandladning. Så kan du mærke, at du kniber både fortil og bagtil. Du mærker det på dine fingre, som jo trykkes af musklerne i bækkenindgangen.

Hvis du forstærker trykket, og måske ovenikøbet prøver at løfte bækkenbundens muskulatur op samtidig, vil du kunne mærke det man kalder "elevatoreffekten". De der er gode til at knibe sammen, kan ligefrem starte i stuen, stoppe op på første sal, køre videre til 3.sal og så lidt ned igen!

Men det er altså først når du er rigtig dygtig. Vær glad, hvis du kan mærke, at det kniber omkring fingrene - så ved du i hvert fald, hvad det vil sige, at knibe bækkenbundens muskler sammen.

Du skal gøre det i langsom, rolig tempo, og kniber mere og mere sammen mens du tæller til 10. Hold knibet et stykke tid, og prøv så at give dig lov til ganske langsomt at slappe af igen. Det skal du gøre adskillige gange hver dag. Efterhånden kan du gøre det uden at have fingre i skeden, og alligevel

mærke at du kniber og at du slapper af. Du kan gøre det mens du sidder og snakker med andre mennesker, mens du står og venter på bussen eller, hvad som helst du foretager dig.

Det er klart, at man skal passe på ikke at få vandladningsproblemer, det vil sige, at det bliver svært at holde på vandet, men hvis du bare er opmærksom på det nu og fortsætter dine knibeøvelser "resten af livet", skal det nok gå godt.

Hvis dette ikke er nok, så synes jeg du skal bede din læge om at henvise dig til en speciallæge i gynækologi, som sikkert vil kunne hjælpe dig yderligere. Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen, speciallæge i gynækologi og obstetrik

Sidst opdateret: 26.06.2000