OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Jeg bløder, hver gang jeg har sex.

Spørgsmål:

Kære NetDoktor,

Nu har jeg døjet med mit problem i godt og vel 2 år. Jeg er på p-piller - jeg husker ikke navnet. Når jeg har sex med en fyr, begynder jeg at bløde så meget, at det strømmer ud. Det gør ikke rigtigt ondt, men der er meget blod, og jeg er nødt til at gå med bind hver dag, fordi der nogle gange kan komme blod fra mit underliv, også mellem samlejerne. Jeg har været til lægen, og han siger, at han ikke kan se noget. Det går mig psysisk på, at jeg bløder så meget. Kan du hælpe mig - hvad kan det være?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen J

Svar:

Kære J.

Du er dog en tålmodig sjæl. Du bløder voldsomt hver gang du har samleje og går med bind hver dag på grund af den blødning, som næppe har noget med dine P-piller at gøre.

Du har været hos lægen, som siger, at han ikke kan se noget. Det er jo ingen løsning på dit problem, som efter min mening er så påtrængende, at du ikke bare kan fortsætte på den måde. Du må sige til din læge, at du ikke kan acceptere det og bede om, at der bliver gjort et nyt forsøg på at finde en forklaring. Det kunne for eksempel være at blive henvist til en specialist, som har mulighed for at undersøge, hvor blødningen stammer fra.

Umiddelbart ville jeg tro, at slimhinden på livmodermunden er irriteret og giver sig til at bløde ved samleje. Det kan specialisten afgøre. Du skal også undersøges for infektion - klamydia for eksempel - som netop kan give sig til kende som blødning ved samleje. At årsagen skulle være noget mere alvorligt kan ikke afgøres alene på din beskrivelse, men det næppe sandsynligt, når din læge ikke kunne se noget.

Få nu gjort noget ved det! To års tålmodighed er mere end tilstrækkeligt.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen

Specialist i kvindesygdomme

Sidst opdateret: 11.04.2005