Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Kvinder

PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom)

Opdateret: 23. August 2013

Hvad er PCOS?

PCOS er en hormonel forstyrrelse, som ses hos 5-10 procent af kvinder i den fødedygtige alder. Forkortelsen PCOS står for Poly Cystisk Ovarie Syndrom. Polycystisk betyder mange blærer på ovariet (æggestokken). Ordet syndrom skyldes, at en del symptomer er til stede på samme tid.

Hvorfor får man PCOS?

Der er sandsynligvis mange ændringer i generne, som kan give en øget risiko for at få PCOS. Da ikke alle i en familie får sygdommen, tror man, at der også skal være visse stimuli fra miljøet, før en kvinde udvikler PCOS. Her tænkes for eksempel på, at overvægt giver mulighed for den ændring i blodets sammensætning af hormoner, som man ser ved PCOS.

Hvilke symptomer er der ved PCOS?

  • Man kan opleve uregelmæssige eller udeblevne menstruationer.

  • Cirka halvdelen af kvinder med PCOS er overvægtige med tendens til æblefacon.

  • Der kan være øget hårvækst af mandlig type – det vil sige i ansigt, på brystet, fra navlen og ned, samt på arme og ben.

  • Der kan være tendens til uren hud.

  • Man får ikke opfyldt sit graviditetsønske.

Heldigvis er det sjældent, at en kvinde lider af alle problemer på én gang, men ofte ses flere symptomer hos en kvinde med PCOS.

Hvilke risici er der ved PCOS?

Kvinder med PCOS kan have en arvelig tendens til for meget insulin i blodet, også kaldet insulinresistens. Disse kvinder har som regel æblefacon og er overvægtige. Generelt er over halvdelen af PCOS kvinder tykke, mens resten er tynde. Ved overvægt er der risiko for:

  • at de mandlige hormoner (androgener) stiger, og at man dermed får flere symptomer på PCOS

  • at æggestokken stimuleres til at producere mere mandligt hormon

  • at risikoen for åreforkalkning øges

  • at man har en væsentlig større risiko for at udvikle sukkersyge

Hvordan stilles diagnosen?

To ud af nedenstående 3 kriterier skal være opfyldt. Ligeledes skal andre sygdomme være udelukket, før man kan få diagnosen PCOS.

  • Uregelmæssig menstruation/ingen ægløsning. Det vil sige uregelmæssig menstruation eller cykluslængde på over 35 dage.

  • Forhøjet mandligt kønshormon og/eller øget mandlig hårvækst (hirsutisme). Det mandlige kønshormon, også kaldet testosteron, måles i blodet efter minimum tre måneders pause med p-piller eller andre hormoner.

  • Polycystiske æggestokke ved ultralydsskanning. Ved ultralydsskanning ses mere end 12 cyster (blærer) på 2-10 milimeter i en eller begge æggestokke.

Hvordan behandler man PCOS?

Vægttab og motion

Vægttab og motion er vigtigt for at øge musklernes følsomhed for insulin. Følg derfor de almindelige kostråd, der går på at spise grønt, fiberrigt og fedtfattigt. Sund spise har mange gavnlige effekter - for eksempel:

  • Mængden af mandligt kønshormon nedsættes.

  • Den øgede hårvækst bliver mindre udtalt.

  • Man får en mere regelmæssig ægløsning.

  • Man nedsætter risikoen for sukkersyge og åreforkalkning.

  • Der bliver bedre muligheder for at opnå graviditet.

  • Det øger den generelle velvære

Behandling der øger insulinføsomhed

Behandling med Metformin øger insulinfølsomheden ,hvorved man opnår de samme positive effekter på hormonbalancen som listet ovenfor. De hyppigste bivirkninger ved Metformin er appetitløshed, kvalme, opkastning, diarré og metalsmag i munden.

Behandling af øget hårvækst (hirsutisme)

Hirsutisme opstår, når aktiviteten af det mandlige kønshormon i hårsækken er højt. Kun ny-fremvoksede hår hæmmes, så effekten af behandlingen kan først vurderes efter mindst et halvt år.

Alle typer af kosmetisk behandling bør kombineres med androgenhæmmende behandling (for eksempel p-piller eller Metformin), da hårene ellers meget hurtigt vokser frem igen!

Uønsket hårvækst kan fjernes med pincet, voks, barbering, epilering eller laserbehandling. I nogle amter er det muligt at få tilskud til kosmetisk behandling i ansigtet, men oftest skal man være indstillet på en vis egenbetaling.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

PCOS og graviditet?

De fleste normalvægtige kvinder med PCOS bliver gravide uden problemer. Hvis man gerne vil være gravid og ikke har opnået det inden for et halvt til et helt år kan man få en henvisning til en praktiserende gynækolog eller en fertilitetsklinik for at blive undersøgt og behandlet.

For at blive gravid er de tre vigtigste forudsætninger, at:

  • du kan opnå regelmæssig ægløsning - for eksempel ved at stimulere de overordnede kønshormoner medicinsk, så ægmodningen og til en vis grad ægløsningen fremmes.

  • du har passage gennem æggelederne som undersøges med en HSU

  • din mand eller kæreste har en god sædkvalitet.

En HSU, også kaldet hystero-salpingo-ultrasonografi, foregår ved, at lægen lægger et blødt kateter ind i livmoderen. Derefter sprøjtes vand gennem kateteret, mens der scannes. Væskepassage gennem åbne æggeledere kan ses med ultralyd.

Nogle steder er det røntgenafdelingen, som udfører undersøgelsen med kontrast også kaldet en HSG. Herefter vil man i sammenråd med gynækologen planlægge den bedst mulige behandling, så den tilpasses den enkelte.

Udsigt for fremtiden?

PCOS er en hyppig tilstand, som har stor betydning for den enkelte kvinde, og derfor forskes der meget på området.

Forskningen omhandler både kvinder, der ønsker at blive gravide og kvinder, der ikke har graviditetsønske.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere på PCOS foreningens hjemmeside .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons