Spis dig til et bedre kolesteroltal

Hvis du har et forhøjet kolesterolindhold i blodet, så kan du forsøge at sænke det ved at spise en såkaldt “hjerterigtig kost.” Læs her, hvad det indebærer.

Forhøjet kolesterolindhold i blodet er ikke i sig selv en sygdom, men kan medvirke til, at man får åreforkalkning.

Forhøjet kolesterol kan være arveligt, men ses også i forbindelse med andre sygdomme, herunder nedsat stofskifte og sukkersyge. Vi ved desuden, at kosten er en vigtig faktor, og hvis man spiser den rette mad, kan det hjælpe til at sænke kolesterolindholdet i blodet.

Læs også: Hvad er et forhøjet kolesterol i blodet?

Kostråd til at sænke et højt kolesteroltal

Der findes bestemte fødevarer og næringsstoffer, som kan være med til at sænke et forhøjet kolesteroltal, som følger Hjerteforeningens anbefalinger for en“hjerterigtig kost”:

  • Spis umættet fedt: Fødevarer med et højt indhold af mættet fedt, som er i kød, bacon, pålæg, fløde, smør og ost, øger kolesteroltallet og skal derfor begrænses. Umættet fedt er derimod gavnligt for hjertet, så spis gerne denne slags fedt i stedet. Det finder du overvejende i planteriget, blandt andet i olier, nødder, oliven og avocado. Ved en "hjerterigtig kost" anbefales det blandt andet, at man spiser 25-30 g nødder eller mandler dagligt.

  • Fisk: Fisk indeholder indeholder også det sunde umættede fedt. Fisk kan med fordel erstatte kød i aftensmåltidet 1-2 gange om ugen, og for eksempel bruges som pålæg eller i salat.

  • Fuldkorn: Fremfor hvidt brød bør du vælge fuldskornsbrød og andre fuldkornsprodukter som: Fiberholdigt knækbrød, rugbrød, havregryn samt fuldkornspasta og fuldskornsris. Der anbefales 75 g fuldkorn dagligt. Fuldkorn kan være med til at sænke kolesterolindholdet i blodet, da fuldkorn kan binde kolesterol i tarmen, så den ikke optages i kroppens kolesterolkredsløb.

  • Frugt og grønt: Spis gerne 600 gram frugt og grønt dagligt fordelt jævnt ud over dagens måltider. Frugt og grønt beskytter hjerte og blodkar og forebygger således hjertekarsygdom.

Udover kosten så virker alle former for motion kolesterolsænkende. Sørg derfor for at få en halv times motion hver dag og få pulsen højt op mindst to gange om ugen.

Læs også: Hvornår er et kolesteroltal forhøjet

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Hjerteforeningen og Netdoktors egen side: Forhøjet kolesterolindhold i blodet.

Sidst opdateret: 24.10.2018