OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Nedsunken livmoder efter fødsel

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Det er snart en måned siden jeg fik min dejlige dreng. Jeg har haft nogle vandladningsgener og henvende mig hos egen læge. Han lavede en gynækologisk undersøgelse og sa at jeg havde en nedsunken livmoder og henviste mig til en gynækolog. Men først om en måned. Nu er jeg bekymret, hvad er det? Er det farligt og kan jeg få børn igen?

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Tillykke med din dejlige dreng, som netop er blevet 1 måned gammel og sikkert trives på alle måder. Du har altså lige født. Du fortæller ikke noget om fødslen, men gik formentlig planmæssigt. Alligevel er det at føde under alle omstændigheder er stor belastning for underlivet - for slimhinder, bindevæv, sener og muskler, som strækkes langt ud over, hvad de nogensinde har oplevet før. Det tager sin tid, før det hele kommer på plads igen og alt fungerer som tidligere. Der kan gå flere måneder. Du fortæller ikke, hvad du mener med vandladningsgener. Kan du ikke holde på vandet? Eller kan du ikke komme af med det? Eller skal du tisse hele tiden? Og nedsunken livmoder har mange grader. Kikker livmormunden frem i skridtet? Eller hænger den bare lidt mere slapt oppe i underlivet og glider lidt nedad, når du presser?

Jeg håber, at du ved læge, jordemoder og sundhedsplejerske har fået og stadig får gode råd og vejledning om, hvad du kan gøre for at stramme op og styrke din bækkenbund. Alle har brug for hjælp til bækkenbundsøvelser. Og det er ikke gjort med de gode råd. Du skal selv gøre en indsats, så alt i underlivet bliver strammet op og kommer på plads igen. Der kan gå flere måneder, før du er tilfreds. Men det kan være svært at finde ud af det. Blot det at lære sine musklers funktion at kende, kan være vanskeligt. Derfor må du træne og finde ud af, om du kan knibe sammen og slappe af i bækkenbundens muskler. Det sker bedst, hvis du sidder på hug eller ligger på ryggen og føler op i skeden med 2 fingre. Så prøver du at knibe sammen om fingrene, og hvis du kan mærke det, har du fat i det rigtige. Så ved du, at du kan. Og så er der god mulighed for at træne og styrke musklerne - knibeøvelser - som du skal fortsætte med hver dag og flere gange om dagen. Når du kommer til gynækologen om en måned, er du måske allerede ganske god til at knibe. Måske går det også bedre med vandladningen. Under alle omstændigheder er det et godt udgangspunkt for dig og gynækologen, hvis I skal finde ud af, om der skal gøres andet og mere.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen

Speciallæge i kvindesygdomme

Sidst opdateret: 30.11.-0001